LENTÄMISEN VEROTUKI LOPETETTAVA: Painopiste raideliikenteeseen!

 

Jos haluaa nähdä maailmanlaajuisessa pandemiassa jotakin myönteistä, niin se ainakin rajoitti merkittävästi lentoliikennettä koko maailman mitassa. Suomessakin. Moni ilmastonmuutoksesta ja ympäristöpolitiikasta kiinnostunut kuvitteli, että vihdoinkin lentämistä ajatellaan ihmisen ja luonnon näkökulmasta. Vaan toisin kävi; nyt lennetään entiseen tahtiin ja maailmaa ympäri. Lentoja ja konkurssikypsiä yhtiöitä tuetaan valtavilla summilla.

 

Anekaupan” uusi tuleminen

Jotta raharikkaat ja poliittinen eliitti, joka lentää eniten, ei tuntisi pahaa mieltä, on keksitty moderni anekauppa. Sitähän päästökauppa ja eri kompensaatiomaksut nimenomaan ovat. Kun raha kirstuun kilahtaa, sielu taivaalle vilahtaa ( ja omatuntoa helpottaa )” siinäpä olisi sopiva uusi anekaupan tunnus.

Tätä anekauppaa mainostavat monet poliitikot jopa vihervasemmalla laidalla kun lentelevät joutavissa kokouksissa tai jopa erilaisissa viihdeohjelmissa maanosasta toiseen. Piskuisessa Suomessakin vaaditaan maan sisäisiä muutaman sadan kilometrin lentoja ristiin rastiin kun järkevästi ajatellen maantieteellisesti täällä riittäisi hyvinkin yksi yhteys Helsingistä Rovaniemelle tai kauemmaksi Lappiin eli Suomen pohjoisimmalle lentoasemalle, Ivaloon.

Joensuun mediassa ja erityisesti aluelehti Karjalaisessa on viime aikoina huolestuttu Pohjois-Karjalan lentoliikenteestä, sen lakkauttamisuhasta välillä Joensuu-Helsinki.

Minusta huoli on aivan turha. Huolestua pitää siitä, että kannattamatonta lentoliikennettä, lähes tyhjiä, lähinnä Joensuun kaupungin eliitin käyttämiä lentovuoroja tuetaan runsain verovaroin (?). Sitä voi vain ihmetellä, sillä lentotuelle ei ole mitään perusteita: jos joku haluaa lentää näin PIENESSÄ MAASSA, toimikoon kysyntä ja tarjonta, maksakoon myös lentolipun ja vaikka tilauslentonsa ITSE, että ehtii esimerkiksi Joensuusta Helsinkiin hieman aikaisemmin kuin toimivilla VR-junavuoroilla.

Nato-Suomessa militaristinen lentoliikenne lisääntynee lähivuosina räjähdysmäisesti joka tapauksessa vastarinnasta huolimatta, joten pientenkin kenttien ja lentoasemien huolto taatusti topimii. Siitä vain tilaamaan yksityiskonetta, jos JNS-HKI-JNS – lennot eliittiä tai liikemiehiä kiinnostavat! Siten voi lennellä kaikessa rauhassa ja istuskella lentoasemien VIP-baareissa viskiä naukkaillen samanmielisten seurassa…

 

Unohdettu raideliikenne Joensuusta länteen ja pohjoiseen

Ainut puute on tavallisen matkaajan kohdalla VR-yöjunan puute välillä JNS-HKI-JNS. Yöjunaa on vaadittu takaisin, jopa adressein: ihmettelen vain, missä viipyy päättäjiemme ja kansanedustajiemme tuki esimerkiksi yöjunalle? Reilu vuosikymmen sitten keräsimme raideliikenneaktivisti Martti Vaskosen aloitteesta Joensuussa muistaakseni 12 000 nimeä (!) Yöjuna takaisin-adressiin, jonka veimme eduskuntaan. Siellä se kiinnosti vain paria kansanedustajaa. Suurin osa lähetystöä vastaanottavista edustajistamme juoksivat kiireesti muihin tehtäviin (?).Nyttemmin kukaan ei ole enää asiasta kiinnostunut, vaikka yöjuna on aivan yhtä usein esillä mielipidekirjoituksissa ja muissa yhteyksissä.

”Pohjois-Karjalan junaliikenteen kehittämisen aika on nyt”, kirjoitti pari viikkoa sitten mielipidepalstalla nuori keskustapoliitikko Ilmari Seutu (Karjalainen 6.9.2023). Myöhemmin samansuuntaisia mielipiteitä esittivät professori Jukka Korpela ja myös muutkin & allekirjoittanut eri alue-ja paikallislehdissä. Juuri junaliikennettä täytyy kehittää. Joensuusta on hankala matkustaa junalla länteen ja pohjoiseen , esimerkiksi Kuopion ja Vaasan suuntaan tai Turkuun, Nurmekseen ja Ouluun. Miksi, kysyn vain, koska raiteet ovat olemassa ja nimenomaan tavallinen kansa, vähävaraiset opiskelijat, eläkeläiset ja ”siirtotyöläiset” työmatkoillaan näitä vuoroja käyttäisivät. Monet joutuvat yksityisautoilemaan pakosta.

Minusta liikennepolitiikassa pitää ajatella nimenomaan ympäristöystävällisyyttä, demokraattista joukkoliikennettä ja edullista hintatasoa. Ei verovaroin tuettuja saastuttavia lentoja!

Siksi kannatan niin toimivaa bussi- kuin raideliikennettä Joensuusta joka suuntaan. Emme me todellakaan halua olla täällä ”pussin perillä loukussa”, mutta kysynpä vain, kuka oikeastaan lukijoistani haluaisi nykyaikana lentää muutaman sadan kilometrin etäisyyksiä Suomessa – tai yleensäkään?

 Susirajan virallinen Öisinajattelija

 

 

Facebook
Threads
WhatsApp
LinkedIn
Email
Tilaa
Notify of
guest
4 Comments
Vanhin
Uusin Most Voted
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
OTU
OTU
2 years ago

Lentäminen on nopeaa ja kätevää. Nykyaikaa. Ei kannata yrittää taannuttaa yhteiskuntaa 40-luvun onnibussi-aikaan tai peräti Juhani Ahon ”Rautatie”-aikaan. Viherosastolla voisi pikkuhiljaa järki tulla ympäristöfanatismin tilalle.

Veli Matti Heikkilä
Veli Matti Heikkilä
2 years ago

Eiköhän tuosta asiasta olla aika laajasti samaa mieltä. Esteenä on kunkin maakuntakentän kansanedustajien tarve miellyttää äänestäjiä tässä ja niin monessa muussakin asiassa sen sijaan, että tarkastelisivat asioita kokonaisedun kannalta. Esimerkiksi Kokkolasta Helsinkiin pääsee junalla 5 tunnissa. Lentokoneella tuo pikku pomppu ei kauan kestä, mutta kentille ajo ja tarkastukset sekä mahdollinen matkatavaran odottaminen vievät oman aikansa. Itse näkisin, että Oulu-Helsinki reitti on vielä perusteltavissa. Lähilentoliikenne siirtyy lähitulevaisuudessa sähköön. Aika näyttää onko nykyisiä koneita pienemmille sähkölentokoneille aitoa tarvetta eli kysyntää maan sisäisessä liikenteessä. Ilman muuta raideliikennettä tulisi tehostaa ja laajentaa.

pentti stranius
pentti stranius
2 years ago

Kiitokset kommenteista (ks. edellä OTU ja VM Heikkilä)!
Ymmärrän hyvin, että lentoliikenne ei maailmanmitassa ihan lähivuosina vähene, mutta piskuinen Suomi voi tehdä omassa maassaan paljon liikenneratkaisuissaan! Olla myös ilmasto-ympäristöpolitiikan suhteen edelläkävijä. Ja vasemmisto ESIMERKKI myös lentojen suhteen! Pitää sanansa ja periaatteensa.

Julkinen massaliikenne, raiteilla ja teillä, on se mitä pitäisi kiireesti kehittää ja Suomen sisäisiä lentoja supistaa – pieni maa kun olemme. Monissa Euroopan maissa esim raideliikennettä kehitellään isoin panoksin. Meillä ei. Tuntuu joskus että vain HKI-Turku tai HKI-TRE – suunnat kiinnostavat päättäjiä, nykyhallitustakin.

Puhutaan yhtä, siis koko maan liikenteestä, myös Itä-Suomi aina mainitaan, julistetaan että ”koko maa pitää pitää asuttuna” jne, mutta liikenne-ja tieratkaisut kertovat aivan toista. Sama toistuu niin monissa ympäristökysymyksissä muutenkin.
Ottaa päähän ja hävettää kovasti vihervasemmiston psta! Ei vain minua, vaan niin monia muita, ainakin täällä susirajalla…

Öisinajattelija

Esa J. Rintamäki
Esa J. Rintamäki
2 years ago

Herra Öisinajattelija: nykyinen VR:mme on savustanut organisaatiostaan ulos kaikki ne, jotka jotakin rautatieliikenteestä ymmärtävät.

Tilalle on nostettu jotain sellaista, jota kissa on aamulla tuonut rapulle: kvartaali-itsetyydytystä harrastavia kauppakamarinulikoita, jotka luulevat taloudesta jotakin tietävänsä.

Niinpä, ei tarvitse muuta kuin vähän vilkuilla ympärilleen: Dm12-kiskobussien ”kevythuolto” (kunhan saa tasaparit laskettuaan pyörät!) ja etenkin liikenteen uloshinnoittelu: – rekkajunia ei enää ole ollut vuosiin olemassa, sokerijuurikasjunat saviseudulta sokeritehtaisiin (kuka edes muistaa niitä?), Mäntän tehtaiden lähtevä liikenne toimii rekoilla, Savon radan yöjunien poistaminen oli keskisormen heristys Kajaanille. Kuka enää muistaa kappaletavarajuniakaan (T1055 Helsinki – Oulu, lähtö illalla).

Helsingin lähiliikenteessä Inkoon seisakkeen poistaminen, jotta kullatuilla kiveksillä somistautunut pyhistä pyhin liike-”mies” pääsee 80 sekuntia nopeammin Helsinkiin. Haukivuoren jättäminen ilman junien pysähdyksiä silkalla valrhtelemisella: pikajunan kaksi minuuttia myöhästyttäisi Pieksämäellä muita junia muka tunnin!

Veriruskeat synnit lepäävät raskaina kaikenkarvaisten diplomiekonomien tekeminä, inhimillisyys on näistä äärettömän kaukana, kokoomuksen jäsenyyden myötä!!

4
0
Olisi kiva kuulla ajatuksistasi, jätä kommenttix