Olen vuosikausia ihmetellyt suomalaista käytäntöä – kilometrikorvausta!
Niin, olen näistä korvauksista itsekin nauttinut. Kun esimerkiksi ajoin (yliopistovuosinani) Joensuusta Ouluun höpöttämään venäläisen elokuvan historiasta, minulle maksettiin – ei vain bensat vaan jopa niin sanottu kilometrikorvaus. Silloin nautin 2500 euron kk-palkkaa ja tuo korvaus tuli tuli luonnollisesti palkan päälle…
Joensuusta on Ouluun melko tarkalleen 400 km. Kilometrikorvaus korvaa tuosta eestaas-matkasta (= 800 km) omalla autolla miltei 350 euroa. Kun bensaan menee normaaliautolla ehkä satanen, ajaja kuittaa puhtaana, ilman veroja, käteen reilut 200 euroa per reissu. Se on hyvä palkka jo sinänsä, pelkästä ajosta ja niin sanotusti ”oman auton käytöstä”.
Kilometrikorvauksesta keskustellaan tämän syksyn budjettiriihessä.
Minusta vasemmiston ja vihertävän keskustankin pitää ottaa selvä linja kilometrikorvauksiin. Vaihtoehtoja voisivat olla:
-kilometrikorvaus muutettakoon verotettavaksi tuloksi, prosentti sama kuin verolipussa
-kilometrikorvaus muutettakoon bensakorvaukseksi, johon voisi plussata pienen tuntilisän ajetun matkan kestosta riippuen
Kilometrikorvauksen alasajo taatusti vähentäisi yksityisautoilua, ympäristöhaittoja, ruuhkia ja kerskakulutusta. Tämä on pässillekin selvä. Valtiolle se toisi varovaisenkin arvion mukaan 50-100 miljoonaa euroa vuodessa, jolla summalla voisi tukea julkista liikennettä. Siispä toimeksi, vasemmisto & vihreät, eikö vain?
Eipä tietenkään. Vasemmiston ay-siipi haluaa säilyttää kaikki ”saavutetut edut”, hinnalla millä hyvänsä.Minun maalaisjärkeeni ei mahdu se, että normaalia kk-keskipalkkaa (= noin 3000 euroa) nauttiva duunari tai pienyrittäjä tarvitsisi kaiken päälle mittavat kilometrikorvaukset. Toki ymmärrän auton käytön tarpeellisuuden erityisesti susirajalla ja Lapissa, mutta ei autotyömatkailua pidä suosia varsinkaan etelässä.
Kilometrikorvauksen ohella yksityisautoiluun voisi puuttua muutenkin. Eikä vain typerillä tietulleilla. Kehä kolmosen sisäpuolella työmatkailu omalla autolla on lähimain tarpeetonta, koska julkinen liikenne siellä pelaa loistavasti.
Siispä pari ehdotusta:
-autoveroa korotetaan niin, että yksityisauton omistaminen (varsinkin ns. perheen kakkosauto) maksaa paljon nykyistä enemmän
-bensavero porrastetaan vyöhykeittäin, jolloin bensa on susirajalla ja Oulun korkeudella huomattavsti edullisempaa kuin Kehä kolmosen sisäpuolella
Öisinajattelija, autoilija
Tässä kisassa onkin kyse ns. tavallisen duunarin, joka roudaa esim. tavaroitaan, kuten rakennustarvikkeita ympäri Suomea , ja sitten meidän inisiöitten, eli virkamiesten palkollisten matkoista ”huutamaan” omaan sanaamme tai tietoamme ympäri kyliä! Meillä aikanaan suositeltiin esim. kokousmatkoja yleisillä, mutta jos lähdettiin autolla hakemaan eri puolilta Uuttamaata porukkaa niin auto otettiin täyteen, ja näin säästyttiin monen tunnin ajatelusta ristiin ja rastiin sekä linja-autolla että junalla. Itse en omista autoa, en ajakorttiakaan, ja hiilijalanjälkeni on muutenkin parhaasta päästä viherenergian, ja kasvissyönnin ansiosta. En kuitenkaan rupea itkemään kunnon työläisen matkakorvausten perään, koska he ovat sen ”ansainneet”; turha inistä mitään muuta, ja olla muka tietävinään asiasta jotakin enemmän kuin esim. Rakennusliitto, Metallityöväenliitto, tai jopa kilpailulainsäädäntö, jonka mukaan me muut emme saa ryhtyä kilpailemaan omiemme edestä, eli ryhtyä potkimaan lailla vakuutettuja. Onko selvä? Ryhtyisikö ajamaan ensin autolla Hakaniemeen, sieltä Kirkkonummelle, ja sieltä takaisin; et, koska tämä ei ole sallittua . Entä tämä; minä menen Kirkkonummelle julkisilla, eli ensin metrolla, sitten junalla ja sen jälkeen rahataan kahta matkalaukkuani pitkin ja poikin, kun toinen toverini saa mennä matkalaukku takakontissa saman matkan. Jne…Muuten netistä löytyy parhaat perustelut, eli laki, ja sen säädökset. Luulen, että ko. liittojen edustajat eivät enää viitsi mihinkään keskustelupalstaan avustavasti vastata, mutta luulen, että Merja Kyllönen saa kyllä ”köniinsä” vielä. Tämä oli nyt vaan ihan kiva juttu ja en kaipaa kommentteja, mutta omat mielipiteenne voitte toki esittää.
Millä artikkelin kirjoittaja rahoittaa esim. korot, renkaat, varaosat auton korjaus- ja huoltotyöt? Älkää unohtako sitä että autoakin täytyy vaihtaa useammin jos sillä ajetaan myös työajot. Hallituksen suunnitelmat iskisivät toteutuessaan juurikin maakuntien firmoihin, vievät niiden kilpailukyvyn ja tappavat kaikki kiertävät myynti- ja huoltomiehet. Tappavat siinä ohessa myös tiepalvelutoiminnan sekä monia muita vapaaehtoistyön muotoja. Vasemmiston ministeri Kyllönen lyö omiaan selkään oikein olan takaa. Ilmeisesti ei ymmärrä kuinka järjetön idea tämä on.
Vastailen Tatulle.
Auto on kulkuväline ja työssä usein tarpellinen pohjoisessa ja itäisessä Suomessa, missä julkinen liikenne olematonta. Auto on myös ylellisyystavara ja luontoa / ympäristöä saastuttava kapine. Se tukkii tiet, aiheuttaa mekkalaa ja muuta saastetta – ja kaiken lisäksi sillä ajellaan jopa alle kilometrin kauppamatkat luonnonvaroja ja öljyä tuhlaten.
Jos on varaa ostaa auto yksityisomistukseen, pärjää työajoissakin kyllä vähemmilläkin km-korvauksilla. Km-korvaus on yksiselitteisesti aivan kohtuuttoman SUURI ( vaikka lasketaan renkaat, öljyt ja huolto yms kuluminen. Kysymys on myös siitä MILLAISEN AUTON OMISTAT. Mietipä tätä: ostatko uuden Volvon joka 5. vuosi vai 1000 euron Ladan loppuelämäksi.
Puhun kokemuksesta: autoni (opel-toyota-renault-lada…) ovat maksaneet keskimäärin tuon 1000 euroa ja hyvin kuljettaneet minua 4-5 vuotta. Myös km-korvauksia olen nauttinut sen verran, että jokaisen auton hinta on pelkästään niillä jo lunastettu. Myös kesälomalla ja omissa ajoissa käytän autoa silloin tällöin.
Vaikka olen autonomistaja ja km-korvausten nettosaaja, vastustan nykyisiä ylisuuria km-korvauksia. Jos jossakin pitää säästää, juuri tässä. Ministerimme on ihan oikeassa puuttuessaan tähän. Kyllä kesämökki-volvo-proletaarienkin tämä täytyy myöntää,
Öisinajattelija, Ladan omistaja, vuokra-asuja
jos sie oot totamielta ni laitetaan kotona töitä tekevän netti,näppis,näyttö ja hiiri verolle. töitä tietokoneella tekevä vois myös maksaa yleistä ärsykeveroa. hmmm..