Tahtamaa by Jaan Kross

TAHTAMAA!
Jaan Kross vs Sofi Oksanen

Myönnän: otsikon vertailu on epäreilu…

Olen lukenut suunnilleen kaiken sen , minkä Sofi Oksanen on tähän mennessä kirjoittanut – Stalinin lehmät, Puhdistus, Minne kyyhkyset katosivat. Se ei ole paljon, ei minulta lukijana, ei Sofilta kirjailijana.

Puhdistuksesta innostuin niin, että sijoitin sen jopa agricola-listalle ja Idäntutkimus-lehden arviointeihin, siis ns. tietokirjojen rinnalle. Päätoimittajat eivät vastustaneet, vaan julkaisivat arvioni. Puhdistus onkin parasta mahdollista virolaista ”ylösnousemusta” tolstoilaiseen tapaan. Hurja kirja, hurjista ajoista. Kaiken lisäksi: nuorelta tekijältä mitä historiatietoisin avainromaani!

Jaan Kross? Kuka hän on, oletkos kuullut, lukenut?

En ylpeile. Pakko myöntää etten ole lukenut kuin muutaman Krossin ns. historiallisen romaanin. Olen aina selaillut Krossia pitkin hampain: miksi tämä on näin kuivaa, miksi en pääse tänne sisään? Miksi en ymmärrä.

No, en ole päässyt enkä ymmärtänyt, koska tiedän loppujen lopuksi Viron historiasta yhtä vähän kuin Sofi Oksasen lukijat. Kross pitää aloittaa alusta, sieltä jostakin parinkymmenen kirjan alkupäästä.

Tahtamaa

Ei aina. Jaan Krossin lukemisen voi aloittaa yhtä hyvin jälkipäästä. TAHTAMAA jäi (tieto)?kirjailijan viimeiseksi ja ainoaksi proosateokseksi, joka kuvaa selkeästi Viron nykypäivää. Valitettavasti. Se on kirjoitettu 2001 ja suomennettu vasta nyt, 2012. Asialla loistavaa tekstiä tuottava Jouko Vanhanen. Jaan Kross (1920-2007) ei kirjaillut nykyproosaa jostakin kumman syystä. En yhdy lainkaan niihin kriitikkoihin, jotka käsittelevät Tahtamaata jonakin puolihuolimattomana ”puolielämäkertana”.

Se on paljon enemmän!

En väitä, että Tahtamaa – ja sen päähenkilö Aabel Haljand – olisi Jaan Krossin alter ego, mutta on kutkuttavaa ajatella että näin voisi olla. Aabelin hahmossa Kross aivan kuin testamentinomaisesti paljastaa egonsa, itsensä, seksuaalisuutensa, oudot ihmissuhteensa – mutta ennen kaikkea suhteensa uuteen itsenäiseen Viroon, elämään siellä 1990-luvulla.

Toimittaja Aabel Haljand saa romaanissa yhtäkkiä kuulla, että hän olisi mahdollisesti suurehkon ”Tahtamaa”-nimisen maatilan perillinen. Saarenmaalla sijaitsevan tilan rannoilta löytyy arvokasta parantavaa mutaa, jonka ympärillä toimii myös Ruotsin virolainen kapitalisti. Kyseessä on kylpylä-yritys, mutaa sairaille reumaatikoille!

Samoihin aikoihin Aabel saa yhteyden (avioerossa hylkäämäänsä) poikaansa, josta on vuosien varrella kasvanut maineikas juristi. Kehkeytyy uusvirolainen ”yritysstrategia”, jossa toimittaja alkaa myydä sieluaan ja ottaa mukaansa myös pitkäaikaisen rakastajattarensa. Aabelin ja ”mutalääkäri”rakastajattaren erikoinen ”perhehistoria” on koko fiktion kantava motiivi, jonka kautta Kross tekee tiettäväksi murrosajan Viron uudemman historian.

En kerro enempää. Sanon vain: Jaan Krossin historiatietoisuus ja jopa fiktion rakentamisen taito kertoo sen, että Sofi Oksanen ei saisi olla Suomessa ainut kaunokirjallinen lähde ja matkaopas Viron uudempaan historiaan. Kross tekee tämän matkan historiaan TAHTAMAASSA sellaisella tyylillä, että harmittaa ettei Viron Suuri(n) Kirjailija kuvannut nykyaikaa, uutta Viroa koskaan enemmän(?)..

Öisinajattelija

Tilaa
Notify of
guest
0 Comments
Vanhin
Uusin Most Voted
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Pentti Stranius
Pentti Stranius
12 years ago

Unohdin:
Sofi Oksanen on kirjoittanut myös kirjan nimeltä BABY JANE,
jota en ole lukenut.

Ja tottakai Sofi on myös toimittanut jan kirjoittanut yhtä sun toistsa muuta, väheksymättä.
Sen verran kuitenkin sanon, että MINNE KYYHKYSET KATOSIVAT oli mulle lukemiskokemuksena kamala pettymys – en tajua, että niin keskeneräistä tekstiä voi päästää julkisuuteen. Olikohan kustantajalla kiire rahastaa?

Niinpä Jaan Krossin TAHTAMAAN innoittamana suosittelen himolukijoita ottamaan miehen pölyttyneet opukset hyllyistä (kotona tai kirjastoissa, kukapa niitä lukee?!). Kyllä se Viron historia sieltä Krossin pitkästyttävän (kin) tekstin väleistä tunkee esiin aivan toisella tasolla, kuin Sofi Oksasella, uskon!

Jotenkin on aina kummaa se, että vain yksi SUURI KIRJAILIJA mahtuu kerrallaan suomal julkisuuteen.

Heittäisin vaikka lonkalta- onko American oma ”gigolo” eli Paul Auster oikeasti niin hyvä kuin häntä mainostetaan? Onko kirjailijapariskunta / Siri- vaimo ikään kuin kumuloimassa höpöttävän ja itseään toistavan Austerin suosiota Suomessakin? Miksi minäkin innostuin hänestä, Austerista, jopa Siristä?
Kysyn vain? Itseltäni…
Öisinajattelija

Muuan hra Kaakkuriniemi
Muuan hra Kaakkuriniemi
12 years ago

Kuulemma Ameriikan Yhtysvalloissa käytettiin yliopistoissa Lähi-itän asiain oppikirjana Waltarin Sinuhea, vaikka eihän sitä voi pitää ainakaan aivan puhtaana historiografiana.

Krossin paksuja kirjoja olen muutaman lukenut, ja tällä istumalla nostaisin niistä mielenkiintoisimmaksi kirjan Professori Martensin lähtö. Professor Martensi ärasõit. Jostakin kumman syystä. Mutta kyllä Kross osasi myös pitkäveteiskirjoittamisen taidon!

Antti Järvinen
Antti Järvinen
12 years ago

Eiköhän olisi aika Suomessa saada jotakin tolkkua Sofi Oksasen palvomiselle Viron ”virallisena valtionasiantuntijana”. Selvää on, että Oksanen ruokkii tehokkaasti suomalaisten suuren osan ennakkoluuloja ja poliittisia mieltymyksiä. Oksanen on syntynyt vuonna 1978, eikä ole koskaan asunut Virossa, mikä säännöllisesti jätetään kertomatta palvontapropagandassa. Realistisimman kuvan siitä, minkälaista tavallisen ihmisen elämä oli Virossa neuvostoaikana ja vastaavasti heti sen jälkeen, saa niiltä ihmisiltä, jotka ovat sen elämän itse nähneet ja kokeneet. Oksanen tahkoaa rahaa, koska vetoaa tunteisiin ja ruokkii kustantajiensa maaimankuvaa. Kyse on kaiken kaikkiaan tietoisesta epärehellisyydestä lukijakuntaa kohtaan. Mutta kansa saa sitä, mitä se tilaa.

Jouko Vanhanen
Jouko Vanhanen
12 years ago

”TAHTAMAA jäi (tieto)?kirjailijan viimeiseksi ja ainoaksi proosateokseksi. Valitettavasti. Se on kirjoitettu 2001 ja suomennettu vasta nyt, 2012. … Jaan Kross (1920-2007) ei kirjaillut proosaa jostakin kumman syystä. Tahtamaa nimittäin osoittaa, että hänestä olisi ollut vaikka mihin fiktion puolella!”

– Mitä ihmeen tekstiä tämä on? Krosshan oli nimenomaan kaunokirjallisen proosan mestari ja sellaisena jatkuva Nobel-ehdokas. Koko edellä oleva pitkä teoslitania on muistelmia lukuunottamatta fiktiota. Ja sieltä löytyy taiteellisesti vahvempiakin teoksia kuin Tahtamaa. – Ystävällisesti tervehtien, JV

Mrs. Dalloway
Mrs. Dalloway
11 years ago

Lukijana odotukseni olivat virittyneet korkealle Krossin tuotannon perusteella.

Tahtamaa osoittautui surkeaksi tekeleeksi. Alkeellinen kökkö tapaus. Nolo alisuoriutuminen erinomaiselta kirjailijalta ja kiintotähdeltä Nobel-palkintoehdokkaiden tähtitaivaalla.

Jäin miettimään, oliko syynä se, että käsikirjoitus oli varastettu jossain vaiheessa, ja kirjailija oli joutunut kirjoittamaan teoksen uudestaan.

Krossin tuotantoon tutustujan ei kannata missään tapauksessa aloittaa Tahtamaasta.

0
Olisi kiva kuulla ajatuksistasi, jätä kommenttix