Autoton loppuvuosi 2014. Osa 5.

 

Marraskuu 2014 on lopuillaan ja oma autoiluni edelleen minimissä. Auto lainassa Joensuussa. Lieksassa on ollut loistava pyöräilysää koko syyskesän ja alkutalven: ei jatkuvia sateita, vähän lunta. Pyörällä pääsee kauppaan ja pyörällä voi tehdä pienet kuntolenkit. Nyt kaamoskauden pimetessä pitää muistaa vain valojen käyttö.

Pyöräilijä tai jalankulkija ei näy ilman lisävaloja tai heijastinta, tarraa. Huomasin nämä seikat itse asiassa selvimmin autoilijan horisontista. Autoilija ei oikeasti näe ilman lisävaloja kulkevaa jalankulkijaa tai pyöräilevää. Erityisen vaarallinen on tilanne kun ajaa pilkko pimeässä sivuteitä, toinen auto tulee vastaan ja tienlaidassa kulkeva jää katveeseen kun lyhyitä valoja vaihdetaan pitkiin ja toisinpäin.

Olen siis pärjännyt ilman hlöautoa mainiosti. Jopa nauttinut siitä ettei tarvitse huolehtia parkkiruudussa (ennenkin pääosin) turhaan seisovasta menopelistä. Muutama kimppakyyti on tehty ja pari kertaa olen ajellut bussilla Joensuuhun ja takaisin. Se on edullista ja halpaa – verrattuna auton huolto- ja bensakustannuksiin.

 

Huomenna ystäväni vie retkueemme Joensuuhun. Auto on täysi, kimppakyyti toimii ja niin pitääkin. Toisin ovat asiat Pietarissa.

Oli kammottavaa katsella Pietarin liikennekaaosta, viikko toista takaperin. Liikenne seisoi jokaikinen päivä ja yleensä auton ratissa istui yksi MIES! Silti kaduilla liikkui puolityhjiä busseja, raitsikoita ja johdinautoja, joissa istui se ”köyhälistö”. Tilaa olisi ollut, mutta vain ”köyhä” ajaa raitsikalla. Julkista liikennettä käyttävä jopa leimaantuu Venäjällä. Metro sentään hyväksytään – ja pelastaa koko kaupungin suuremmalta ruuhkalta. Tämä on totinen tosi. Katsoin television sikäläisen ”Napakymppi”-ohjelman. Nätti parikymppinen nainen kertoi ihastuneensa, rakastuneensa, kun oli tutustunut mieheensä:
”Astuin raitsikasta kamalan painavan kauppakassin kanssa. Pysäkillä seisoi unelmieni mies. Hän tuli ja tarjosi autokyytiä sanoen: ”Tästedes sinun ei tarvitse ajaa raitsikalla, jos tulet vaimokseni!”#

Ehkä Pietarissa on silti menty tasa-arvossa eteenpäin. 1990-luvulla naisten suosikkiammatti oli osalla ”prostitutka”, nyt moni haluaa sentään pelkäksi ”kotirouvaksi” oligarkin kainaloon.

 

Että sillai. Näin naapurissa!

Vuoden lopulla tulee eteen muutama työkeikka, jotka aiheuttavat päänvaivaa. Kysymys on siitä, ettei ilman omaa autoa pysty kuljettamaan mukanaan esim kirjapaketteja julkistamistilaisuuksiin, olutlaatikoita illanistujaisiin tai muuten painavia kasseja kavereille. Jo säilötyt suolasienet tai puolukkapurkit painavat. Kun saan autoni takaisin pihan parkkiruutuun joulukuun lopulla, kerron lisää. Vielä en tiedä, luovunko menopelistä lopullisesti (?).

Öisinajattelija

Tilaa
Notify of
guest
0 Comments
Vanhin
Uusin Most Voted
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Unto Kiiskinen tietokirjailija

”Huoleton on hevoseton mies” lohkaisi isäni aikoinaan Lieksan läänissä.

Huoleton on autoton mies, kuuluu käännös nyt sadan vuoden jälkeen.

Tarjotkaa nyt hyvät lieksalaiset Pentille kyytiä, tuskin teillä niin arvokasta rahtia on ennen olullutkaan!

Muuan hra Kaakkuriniemi
Muuan hra Kaakkuriniemi
10 years ago

Pietarin liikenteestä: jokainen itseänsä kunnioittava pietarilainen tietää, että työväenluokka ajaa metrolla. Parempi luokka ei voi sinne mennä, kun siellä haisee. Siksi se ajaa yhden miehen autoillaan kaduilla tukkien koko liikenteen. Se taas hidastaa entisestään linja-autojen ja mahdollisten raitiovaunujen (joita on nyysitty pois liikenteestä vähän kerrallaan) matkanopeutta. Siksi ei kiireisen pietarilaisen kannata ajaa linja-autolla, puhumattakaan raitiovaunuista, vaan pitää ajaa sillä omalla yhden miehen autolla. Se puolestaan aiheuttaa liikenteen tukkeutumisen jne. – Miten tästä oravanpyörästä pääsee ulos?

pentti stranius
pentti stranius
10 years ago

Parahin hra Kaakkuriniemi,
aika usein Pietarissa vuosittain vierailleena, ja monilla kulkupeleillä liikkuneena voin sanoa,
että:

-metro on nopein kulkupeli, ilman muuta
-raitsikka, toisin kuin Kaakkuriniemi arvelee, on toiseksi nopein,
usein nopeampi kuin taksi tai bussi, johtuen kiskoista (joilla tosin usein seisoo myös autojono…, ruuhka-aikoina)

Raitsikalla ei ajeta oikeasti siksi, että se leimaa käyttäjänsä köyhälistöksi – olen kuullut tämän monelta taholta… Tarkkailepa Kaakkuriniemi raitsikkaa ja sen tyhjiä penkkejä kun seuraavan kerran osut Pietariin…

Öisinajattelija

0
Olisi kiva kuulla ajatuksistasi, jätä kommenttix