Tämä on lyhyt blogi, lähinnä mielipide
KUOLEMA EUROOPASSA ylittää kaikki uutiskynnykset.
Suremme aina satakertaisesti median ja valtionjohdon kautta, kun EU-kansalaiset kuolevat – joko Pariisissa terrorin uhreina, tai itsemurhaaja-lentäjän joukkoitsemurhana alpeilla.
Vain EU-kuolleet ja omat uhrimme me näemme otsikoissa, vain ne ylittävät kaikki uutiskynnykset. Eliitti & keltainen lehdistö & päämiehet kokoontuvat suremaan ja muistelemaan vain omia kansalaisiaan. Suotakoon se heille, ja erityisesti uhrien omaisille, koska jokainen uhri ansaitsee muistohetkensä. Mutta näemmekö me oikeasti ympärillemme, maailmaa muualla?
Toivonpa että media reagoisi ja maailman mahtimniehet kokoontuisivat suremaan ja muistelemaan EDES JOSKUS
-niitä tuhansia afrikkalaispakolaisia, jotka hukkuvat Välimereen vuosittain etsiessään parempaa elintilaa sieltä, minne heitä ei haluta
-niitä satoja tuhansia siviiliuhreja ja sotaa pakenevia syyrialaisia, jotka kituvat Syyrian lähialueilla telttaleireissä
-niitä kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, jotka pakenevat joko itään tai länteen kun Putinin tukemat separatistit tai nationalistit heitä vainoavat ja pommittavat
-niitä tuhansia libyalaisia, joiden kokema terrori klaanien väkivaltaselvittelyissä ei ole edes tiedossamme ja on ISIS-johtaisesti aivan kammottavaa
-niitä koulutyttöjä ja siviilejä Nigeriassa, joita siepataan ja raiskataan sadoittain terroristijärjestöjen toimesta
-niitä monia miljoonia muita sodan ja väkivallan uhreja, jotka pakenevat vainoja, nälkää, sotia ”länteen”, missä mikään maa ei heitä hyväksy, vaan seuloo viimeisen päälle sopivat ”työperäiset” maahanmuuttajat ja samalla julistaa liikkumisen vapautta, mikä tarkoittaa eliitille ja Fazerille & Wahlroosille vain ”pääomien liikkumisen vapautta”, veronkiertoa ja veroparatiiseja.
Uhrimme Euroopassa ovat olleet enemmän kuin läsnä jo ennen kuin kone putosi:
-jos tarkemmin ajattelet, löydät heidät hukkuneina mereen, raiskattuina ja ihmiskaupattuina ”sivistysvaltioihin ”, vähän muuallekin kuin murskautuneina vuoristoon . Kone ja vene on tippunut heidän kohdallaan jo ajat sitten. Oletko ajatellut heitä? Muistanut surra näitä viattomia uhreja?
Öisinajattelija
Tuo mitä kirjoitat on äärettömän surullista, mutta totta. Yhtä surullista on median tapa mässäillä tällaisilla tapahtumilla. Viime aikoina on puhuttu sananvapaudesta ja sen puolustamisesta. Onko nykymedia sananvapautensa arvoista? Liian harvoin.
Mässäily on median ruttotauti, sille emme voi mitään.
MUTTA:
esim tässä ”Saksalaissiivet”-firman tapauksessa Ranskan alpeilla voimme reagoida, jokainen hlö-kohtaisestikin.
Miksipä emme julistaisi lentoyhtiötä boikottiin, miksipä emme kieltäytyisi lentämästä yleensä?
Lentokonetta olen käyttänyt todella harvoin – viimeksi joulukuussa 2013,
kun lensimme Etelä-Ranskaan, siskoni luo.
Oma boikottini siis alkakoon NYT!
Syyt:
1) Poliittinen EU-eliitti, diplomaatit ja talousjohtajat sekä vauras ylempi keskiluokka ovat lentomatkailun suurkuluttajia. En halua leimautua heihin.
2) Lentäminen tuhoaa ilmastoa pahiten ja on todella kallista hupia kansantaloudellisesti.
3) Lentäminen vie matkailusta kaiken huvin ja hyödyn kun siirryt ilmateitse vikkelästi paikasta toiseen etäisyyksiä, maisemia, ihmisiä kohtaamatta, siis eristäydyt jo matkalla pilviin ympäristöstäsi.
4) Poikani Leo Aleksis ei ole lentänyt vuosiin; hänellä on siihen omat syynsä, osin samat kuin minulla. Olen vanhetessa oppinut kuuntelemaan hörökorvalla terveen nuoremman sukupolven ääntä. Kehotan siihen muitakin!
Öisinajattelija
Suremisesta;
Tuskin kukaan oikeasti suree ketään, jota ei tunne.
Aina kun vaikkapa uutisissa julistetaan jonkun tunnetun henkilön kuolemasta ”suru-uutinen”, niin pikkuisen särähtää. Rehellisempää olisi jättää kaikki sureminen niille, joita asia todella koskee, läheisille.
Eliitin ja poliitikkojen suruseremoniat ovat vain viran hoitoa ja keltaisella lehdistöllä ainoastaan rahan vuolemista. Ensinmainitut joutuvat patsastelemaan milloin milläkin asialla, ”surut” kyllä hoituvat siinä sivussa.
Ja sitä se virtsan värinen ja hajuinen lehdistö suoltaa, mitä ”kansa” haluaa.
Yleisö ne likasangot hengissä pitävät. Enkä minä sitä jaksa surra, tosiasiaa, jolle ei mitään mahda.
Fazerista puheen ollen; täytyy panna harkintaan, jättääkö jatkossa ko. firman suklaalevyt hyllyyn.
Sammon osakkeista sen sijaan olen luopunut jo aikapäiviä sitten. Taloudellisesti ei ole ollut järkevä liike, kuten ei moni muukaan liike sillä saralla, mutta eipä noitakaan jaksa surra, elämää pienempiä asioita.
Eikös se Jeesuskin niitä rahanvaihtajien pöytiä kaadellut?
PS
samaa sarjaa ja rataa lehtiotsikot viikolla:
”Suomalainen kiipeilijä kuollut Nepalissa”
Surullista.
Ei juuri huomiota, että henkensä menetti myös paikallinen opas.
Pentti kirjoittaa tärkeitä totuuksia suurella sydämellä.
Jatkan aiheesta lentäjän kokemuksilla, sehän on päivän puheenaihe.
Tyttäreni appiukko Rudolf Kiveidi oli Neuvostoliiton armeijassa rahtikoneiden lentäjänä.
Australiassa asuessaan hän kävi kerran meillä Jokioisissa kylässä.
Keskustelimme joskus lentäjien kokemuksista.
Hän kertoi eräästä arvoituksellisesta onnettomuudesta.
Hyvänsään aikana korkealla taivaalla kaksi lentokonetta törmäsi toisiinsa. Syytä oli vaikea käsittää ja se jäikin mysteeriksi.
Hänen arvauksensa oli se, että pitkällä matkalla lentäjät pelasivat korttia keskenään ja huomio herpaantui. Minä en sellaista olisi osannut kuvitellakaan, mutta se oli ammattimiehen arvaus.
Kaksi vakavaa kokemusta hänellä oli itselläänkin.
Käsky lentää Prahaan Tsekkoslovakian miehityksen kriittisimmällä hetkellä. Pelottavaksi lennon teki sakea hernerokkasumu, silloin ei missään tapauksessa olisi pitänyt olla ilmassa. Hän pelkäsi tosissaan.
Mutta käsky oli kova, heti on lähdettävä, puoltakaan tuntia ei saa myöhästyä.
Toisen kerran hän säikähti Egyptissä.
Hän oli lentämässä Kairoon hakemaan appelsiini kuormaa.
Juuri laskeutumisvaiheessa lennonjohto määräsi lentämään toiselle kentälle. Korkeuden saaminen oli vaikeata ja pian on pyramidi edessä. Kauhuissaan hän sen vielä pystyi väistämään. Onnistui, ohi meni!
Järkytyksen jälkeen täytyi lentää Kairon yli laittoman matalalla, mutta muuta ei voinut. Kaupungin valot näyttivät silloin erikoisen kauniilta. Sekin ikimuistettava hetki. Ehkäpä henkiin jääminen vahvisti vielä sitä kauneuden tunnelmaa.
Mitä sitten jos onnettomuus olisi tapahtunut?
Kirjoittaisivatko lehdet: ”Neuvostoliittolainen itsemurhalentäjä ohjasi koneensa pyramidin kylkeen!” Vai olisiko lennonjohdosta kukaan tunnustanut? Sen tapahtuman vuotta en huomannut kysyä, enkä sitä, oliko silloin vielä mitään mustia laatikoita.
Minä taas järjestin hänelle aivan tahallani kaksi muuta muistettavaa kokemusta.
Kuorin meillä perunoita ja pyysin hänet kaveriksi.
Siinä jutustellessa hän mainitsi kuinka armeijassa perunankuorintaa käytettiin rangaistuksena. Kysyin käyttikö hän sitä rangaistusta.
Myönsi niin tehneensä.
Toisen kerran meillä oli Valtakunnansalissa kokouksen jälkeen siivousvuoro. Annoin hänellekin pölynimurin. Tulin kiusallani kysyneeksi, kumpi on vaikeampaa, ison lehtokoneen ohjaaminen, vai pölynimurin?
Kysymyksen tarkoitus taisi jäädä ymmärtämättä, koska kesti kauan aikaa ennen kuin hän sanoi, että lentokoneen ohjaaminen.
Jos lukijallakin kestää kysymyksen tarkoituksen ymmärtäminen, niin sanon suoraan, imuroiminen oli nöyryyden koetus.
Sekä MotoHed, Hikkaj että Unto puhuvat asiaa, omalta puoleltaan, kiitän.
Suremme oikeasti mediassa etusivulla omia uhreja, ketään ei kiinnosta jos joku ”neekeri”-avustaja siinä kuoli vuorilla muiden mukana tai peräti joku kaukana jossakin. Aina mielessä ne #”kärsimykset#”, joita joku sijoittaja kärsii kun rahaa palaa jossakin…
Unton tarina lentäjän kokemuksista, vaikkapa pyramidien yllä, on jo ihan oma tarinansa. Lentäjä kokee ilmassa yhtä sun toista…ja yhä enemmän mietin sitä MIKSI LENTÄÄ? Voisimmeko oikeasti BOIKOTOIDA kuten itse aion tehdä:
BOIKOTOI LENTÄMISTÄ! MIETI MIKSI LENNÄT=?
ÖISINAJATTELIJA
Taisi saada moto nyt vähän nenilleen, ansaitusti.
Totta on, että sijoituksista puhuminen on moukkamaista, varsinkin, kun ei liity itse asiaan mitenkään, jos tökeröä aasinsiltaa ei lasketa.
Hyvä Pena, kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
Vielä,
kiteytän omat mietteeni:
maailmaa näkee liikkuessa ja jos tarpeen matkaillessa monipuolisesti juuri maasta – ja yleisillä kulkuneuvoilla liikkuessa.
BOIKOTOIN VASTEDES KAIKKEA LENTOMATKUSTAMISTA.
’KUTSUN KAIKKIA MUITAKIN OLEMAAN LENTÄMÄTTÄ.
Öisinajattelija
Boikotoit kaikkea lentomatkustamista ja kutsut kaikkia muitakin olemaan lentämättä!Näin tehden en voisi käydä enää milloinkaan syntymämaassani… tai kaukana maailmalla elävien ystävieni luona!
Kokemuksesta toki tiedän, että takuulla maailmaa näkee ja asioihin tutustuu paremmin liikkuessa maan tai meren kautta kuin korkealla pilvissä.Näin liikkuen on silti oltava aikaa monipuoliseen tutustumiseen.Kaikki eivät lentele vain lomalla.Eikä lentäminen ei välttämättä ole vain rikkaiden ja hyvinvoivien tai turistien huvitus! Monelle suomalaisellekin se on välttämätöntä työn takia, tai kun tarvitaan nopeaa ja helppoa liikkumistapaa vaikkapa huonon terveyden takia.Monilla ei ole mahdollisuutta käyttää ns.yleisiä kulkuneuvoja niiden puuttuessa.Ja monelle meistä on melko vaivalloista ja rasittavaa sekä aikaa vievää,ja samalla myöskin yhtälailla saastuttavaa matkustaa aina junalla tai bussilla pitkiä matkoja.
Eikös EU-eurooppalainen onnettomuuden uhri olekaan yhtä lailla suremisenarvoinen kuin jonkun muun maanosan asukas? Eiköhän noiden kaikkien eurooppalaisten ja lennolla mukana olleiden ei-euorooppalaistenkin omaiset ole tasa-arvoisesti yhtälailla kaikki surun murtamia?
Ranskan media on kyllä puhunut jatkuvasti yhtä lailla valittaen monien maailman väestöä koettelevien konfliktien ja onnettomuuksien uhreista ja heidän kärsimyksistään kuin tämän lentojoukkomurhan uhreista,ja tämä ihonväriin tai syntyperään katsomatta!Yleisesti meillä media ei sure paljonkaan sijoittajien rahanmenetyksiä…paitsi nyt rahanvallan omat julkaisut.Suomen media tuntuu olevan yleisesti hyvin ”valikoiva” uhrien ja kärsimysten suhteen!
Mitä tulee itse lentoturman syihin, niin Germanwingsin nuori lentäjä Andreas Lubitz on vain yksi valitettava esimerkki siitä, mihin voi johtaa voittoa tavoittelevan talousjärjestelmän yltiöpäisyys.Mihin voi johtaa tuon systeemin luoma stressiä tuottava huima kilpailu,kiire ja individualistinen performanssiajattelu: burn out, eli ihmisen vastustuskyvyn heikkeneminen ja loppuunpalaminen.Ja sitä myötä tolkuton toimiminen. Ja tämä ei koske vain kansainvälistä lentoliikennettä,vaan kaikkia elämänaloja.
Bussilla, junalla ja laivalla pääsee – ja ehtii hyvin myös.
Muuan Kolumbus kerkesi purjelaivalla jopa Amerikkaan yli 500 vuotta sitten.
Mihinkähän meillä nykyihmisillä on niin kiire? – ja kysyä voi myös:
miksi pitäisi hirveästi matkustella…kun monella ei ole aikaa edes naapuriinsa tutustua.
Öisinajattelija
Tietysti bussilla, junalla ja laivalla pääsee pitkällekin, kun on tarpeeksi aikaa,kuten vaikkapa ei kovin aktiivisilla eläkeläisillä…Mutta tämäkin paikasta toiseen liikkuminen on ilmastoa ja ympäristöä saastuttavaa.Laivaliikenne jättää suuria päästöjä järvien ja merien vesiin, purjehtimisesta jää siitäkin aina jotain.Meret ovat nykyään jo vetisiä kaatopaikkoja, joissa kaloilla on hankala pysyä elossa.Sähköinenkin junaliikenne saastuttaa tavallaan, koska sähkön tuottamiseen käytetään paljon ydinenergiaa, jonka jätteet taas ovat pitkän ajan saasteita.Ja ydinvoimalat ovat vaarallisia, koska ei voida olla varma niiden turvallisuudesta.
Olisikohan tämäkin lento-onnettomuus taas yhtenä puolustuksena niille, jotka jännittävät ja pelkäävät hirveästi lentomatkaa jo ennen koneen nousua, niille jotka jokaisen lennon aikana ovat pelon jâykistämiä ?
Tokko sitä niin hirveästi tarvitsee matkustella.Matkustaminen eri maissa, tutustuminen erilaisten yhdyskuntien elämään, kieliin,uskontoihin ja yleensä kulttuureihin ja kansalaisiin avartaa käsityksiä ja haihduttaa paljolti ennakkoluuloja, joita meillä on oman melko suppean alueemme ulkopuolella asuvista.Ja tällaine positiivisesti utelias matkustaminen edistää jonkin verran rauhanajatteluakin planeetallamme. Ottakaapa tekin siellä Lieksassa käyttöön ainakin kerran vuodessa lämpimään vuodenaikaan sellainen ”naapuripäivä”, jona järjestätte naapureihin tutustumisen useassa asuinyhteisössä vaikkapa grilliaamisen ympärillä…Tämä tapaaminen olisi tietenkin vapaa-ehtoinen, mutta voisi parantaa naapureiden keskinäistä tuntemista ja sopua.
Emme elä Kolumbuksen aikaa.Mutta kyllä olisi aihetta ”jarruttaa” menoa.Kiire on,koska halutaan tehdä mahdollisimman paljon asioita yhtäaikaisesti ja olla ”tehokas”.Aika on silti rajallista, ja stressiä
aiheuttavassa kiireessä kaikkien asioiden hoitaminen on lopulta tehotonta.Yli-ihmistä kun ei vielä olla keksitty.Tätä kiirettä ja tehokkuutta vaatii nykyajan stressaava elämänmeno teknistyneessä maailmassa.Kaikkien pitäisi olla nopea ja yltää huippusuorituksiin.Muuten ei saa yhteiskunnassa tarvittavaa ”arvostusta”.
Ja tämähän oli yksi tuon lentoturman taustalla oleva syy: lentäjä oli henkisesti ja fyysisesti ylirasittunut ,ja hän oli sairastunut johtuen paljolti häneen kohdistuvasta ammattipaineesta ja omista itselleen asettamista huippuvaatimuksista.Kunnianhimoinen itsensä toteuttaminen ja lentäminen olivat hänen intohimonsa.Itsekäs pyrkimys haaveensa toteuttamiseen eli lentokapteeniksi pääseminen oli hänellä niin voimakas huippuvaatimus, että kun terveysongelmien takia tämän unelman toteutuminen oli tullut mahdottamaksi, hänen hermonsa eivät kestäneet painetta.Hän koki elämänsä menneen sellaiseen solmuun, josta ei muuta ulospääsyä ollut näkyvissä kuin turhan elämän lopettaminen.Mutta hän ei halunnut kuolla yksin unohdettuna.Kunnianhimoisena hän halusi tulevan muistetuksi ja nimensä tulevan kirjoitetuksi historiaan.
Siis itsekäs performanssiajattelu ja siitä johtuva kiire ja yletön stressi voivat johtaa toivottomiin tekoihin. Nuortenkin ihmisten masennus tulisi ottaa tarkasti huomioon ja hoitaa ajoissa.Ennenkaikkea tulisi pyrkiä vähentämään tuota huippusuorituksiin pyrkimistä ja kiirettä.Mutta miten palata taaksepäin ?Ei silti ihan Kolumbuksen aikaan kuitenkaan …
Nykyisin en pysty enää seuraamaan suomalaista mediaa, enkä sen paremmin näitä suomalaisen median aivopesemiä blogisteja.
Nyt kuitenkin erehdyin lukemaan blogisi, joten pari ajattelevan ihmisen huomiota.
Aivan oikein pyrit blogissasi neutraaliin otteseen, mutta valitettavasti ote lipsuu. Tämän ”yksituumaisen” valtamedian propagandan ja aivopesun kohteeksi joutuneelta tuollainen lipsuminen on ymmärrettävää ja inhimillistä. Tältä propagandalta kukaan meistä ei ole turvassa, se vaikuttaa meihin kaikkiin halusimmepa sitä tai emme. Ainoa tapa yrittää välttyä siltä on olla seuraamatta valtamediaa tai ylipäätään mitään mediaa, mutta nykymaailmassa sekin on likimain mahdotonta. Kannattaa silti yrittää.
Nyt niihin huomioihin. Kirjoitit, ”…Putinin tukemat separatistit tai nationalistit…” Tästä saa vaikutelman, että Putin tukee ja rahoittaa niin Kiovaa kuin Donbassin alueen kapinallisia, Donetskin ja Luhanskin kansantasavaltoja. Toki, voihan se näin ollakin, sitä emme voi tietää, Tämä Ukrainan ”putinilainen salaliitto” veisi tietysti hieman pohjaa pois läntisen valtamedian propagandalta. Mitenkäs valtamedialle sitten käy? No ainahan voidaan keksiä uusia syytteitä putinilaisia ja Putinia vastaan, oliko Putin Ulvilan murhan takana, onko Aarnio putinisti, pudottiko Putin myös koneen Alpeilla jne jne? Syytteiden lista on loputon, mielikuvitusta peliin, mitään faktaa tai todisteita ei tarvita, riittää kun asia on kerrottu valtamediassa.
Kirjoitit, ”…itsemurhaaja-lentäjän joukkoitsemurhana alpeilla.” Mistä me tiedämme oliko kyse hullusta lentoperämiehestä vai koneen teknisestä viasta? Näin meille valtamedia kertoo ja pulinat pois. Tätä hulluus väitettä on todisteltu koneen ”mustista laatikoista” tai laatikosta löytyneellä äänitteellä. Toista laatikkoa ei kai ole vieläkään löydetty. Mitä se mahtaakaan paljastaa, ehkä koneessa olikin jotain vikaa, näitä Airbusseja on tippunut muuallakin. Ajatteleva ihminen hetken miettii ja ihmettelee. Muistatteko vielä viime kesältä tuon lennon MH17, malesialaiskoneen, joka ammuttiin alas itä-Ukrainan yläpuolella. Sen molemmat mustat laatikot löytyivät, mutta sanaakaan niiden laatikoiden sisällöstä emme ole kuulleet ja niitä on tutkittu kaiketi jo kuukausia. Alpeilla pudonneen koneen laatikon sisältö paljastui päivissä. On maailmassa monta niin kummallista asiaa, vai onko? Miksi hannata MH17 laatikoiden sisältöä, Putinhan pudotti koneen joka tapauksessa tapahtuipa se sitten BUKilla tai ukrainalaisella sotilaskoneella, koska Putin tukee niin Kiovan maidanilaisia kuin idän separatisteja. M.O.T.
Pietarin Trollille :
Asun Etelä-Ranskassa ja olen kuunnellut suoraan ranskalaiselta France Inter radiokanavalta tietoja Ranskan eteläisillä Alpeilla tapahtuneesta lentoturmasta.Samoin olen seurannut ranskalaisen mediaan kuuluvan ”France 2” julkisen tv-kanavan uutis-ja erikoisreportaaseja, sekä ilmailualan asiantuntijoiden studiohaastatteluja tapahtuneesta.Kaikki ranskalaiset asiantuntijat ja ammattilentäjät ovat olleet heti alkuun ihmeissään koneen ja sen lentäjien käyttäytymisestä niiden 8 minuutin aikana,jolloin se laskeutui ,ulkoapäin nähtynä selittämättömästä syystä, pysyen kuitenkin lentoradallaan.Ammattilentäjien mukaan normaalisti teknisen vian sattuessa lentäjät eivät toteuta sellaisia laskeutumistoimenpiteitä mitä Garmanwingsin kone teki.Olemme nähneet mm.lennon simulointia suoraan ranskalaisten lentäjien käyttämästä Airbus-koneen harjoitusohjaamosta,ja tutustuneet siihen, miten lentäjien tulisi toimia kulloisessakin hätätilanteessa.Airbusseja ”on tippunut muuallakin”, se on tosiasia, mutta useimmiten on syynä ollut inhimillinen virhe lentäjien taholla.Harvoin tekninen vika.Voihan koneelle sattua sellainenkin.Mutta Airbus on lentäjiltä paljon taitoja vaativa huipputeknillisine laitteistoineen.Koneen kuljettamiseen ja ”vempeleisiin” tutustumiseen vaaditaan aika pitkää harjoittelua.
Tutkijoiden ilmoituksen mukaan toistaiseksi ei mikään onnettomuuden aiheuttanut syy ole poissuljettu, vaikkakin tämän hetken tietojen mukaan ”inhimillinen tekijä” eli perämiehen tolkuton toiminta on tullut ensisijaiseksi.Toista ”mustaa laatikkoa ”etsitään, ja sen löydyttyä saadaan varmaan lisätietoa.
Kukaan ei Ranskassa ole tosiaan puhunut ,ei edes hassuttelumielessä, ”Putinin osuudesta” tapahtumassa!! Turmahan tapahtui Ranskassa.Siis Ranskan viranomaiset ovat eturintamassa tutkimustoimissa. Ja he haluavat selvittää mahdollisimman nopeasti sen, miksi kone ryhtyi laskuun Etelä-Ranskan yläpuolelle tultuaan,mistä syystä johtuen kapteeni ja perämies eivät vastanneet selittämättömästä laskusta huolestuneelle lennonjohdolle,ja miksi kone murskautui vuoren seinämään 700 km:n tuntivauhdilla.He haluavat edetä nopeasti, siksi ”mustan laatikon” nauhoitus selvitettiin nopeasti.Nyt on jo dna:n perusteella tunnistettu 80 uhreista, joista ei yksikään ole kokonaisena johtuen murkautumisen äärimmäisestä voimakkuudesta.
”France 2” seuraa myöskin koneen murskautumispaikalla tapahtuvia toimia ja uhrien etsimistä ja tunnistamista.Tv antaa tietoja,joita se saa onnettomuuden tutkimiseen osallistuvilta ranskalaisilta eri tahon viranomaisilta.Heillä ei ole mitään aihetta olla salakähmäinen. Avoimmuuden nimissä nämä ovat tiedottaneet medialle tutkimusten edistymisestä ja niiden tuloksista, ja he ovat tuoneet päivänvaloon mm.tuon löydetyn ”mustan laatikon” sisällön.Tutkijat ovat ilmoittaneet, että lentokoneen kapteeni ei päässyt takaisin ohjaamoon käytyään wc:ssä,koska ohjaamon ovi oli lukittu sisältä päin, eikä perämies aukaissut sitä edes kapteenin pyynnöstä.Käy ilmi, että kapteeni oli pyytänyt oven aukaisemista huutamalla,ja lopulta yrittänyt saada oven auki kirveellä hakaten, siinä kuitenkaan onnistumatta.Siis tällä hetkellä on aihetta olettaa, että koneen murskautuminen Alpeilla olisi ollut perämiehen tarkoituksellinen teko.Hänen taustaansa tutkivat myöskin saksalaiset, mutta kukaan ei ole häntä nimitellyt ”hulluksi”, vaan ko.lentopäivänä ,lääkärin määräyksestä, terveyssyistä työstä vapaalla olleeksi.Tätä sairalomaa hän ei ollut ilmoittanut lentoyhtiölle, joka ei tiennyt hänellä olevan vakavia terveysongelmia.Joka tapauksessa hänen ei olisi missään tapauksessa pitänyt olla tämän koneen ohjaimissa sinä päivänä.Varman selvityksen syystä saamme vasta, kunhan tutkimuskomissio tiedottaa virallisesta tutkimustuloksesta.
Yhtäkaikki, tämä lentoturma on etenkin uhrien läheisille harmittava ja surullinen tapaus.Kovin helppoa ei ole myöskään perämiehen läheisille kestää tapahtunut, varsinkin jos onnettomuuden syyksi tulee lopulta Andreas Lubitzin mielenterveysongelmat.
Jotta, on sitä ainakin Ranskassa mietitty, että mistä tässä oikein on kysymys.Ranskalaiset haluavat tietää,missä oli vika. Airbus kun on Ranskan ylpeys, koska tämä eurooppalaisten yhteistyön aikaansaannos kootaan juuri Ranskassa.
P.S. edelliseen:
France Inter tiedotti nyt illalla klo.22 uutisissaan, että Germanwingsin lentoturman tutkijat ovat ilmoittaneet, että koneen perämies Andreas Lubitz oli saanut Saksassa psykiatrista hoitoa mm.itsemurhataipumuksensa takia.
Turmapaikalla vuoristossa etsinnät ja tutkimustoimet on keskeytetty tänään siellä vallitsevan vaikean säätilan takia.Sumu ja kova tuuli estävät helikoptereita lentämästä.Toistaiseksi paikalle on päässyt vain helikopterilla.Nyt on kuitenkin löydetty maatie, entinen paimenten kulkuväylä, joka kuitenkin on raivattava maastoautojen pääsemiseksi turmapaikalle.
Nyt ei ole Ranskan mediassa tästä turmasta puhuminen ensisijaisena, eikä ”valtamedia” levitä siitä ”propagandaa” koko ajan. Meillä kun on tapahtunut poliittisia muutoksia…paikallisten läänienhallintojen vaaleissa.Tämä koskettaa ehkä lähemmin kaikkia kansalaisia.
Toinen ”musta laatikko” on löydetty ja sen sisältö analysoitu. Laatikko sisältää nauhoitukset sekä koneen teknisestä toiminnasta, että lentäjien tekemisistä lennon aikana.Tutkijoiden ja Ranskan oikeusviranomaisten mukaan tämä toinen nauhoitus varmistaa epäilyksen siitä, että koneen murskautuminen Alpeilla olisi sen perämiehen tahallinen teko.Yksin ohjaamossa ollut Andreas Lubitz oli lukinnut ohjaamon oven, oli laittanut koneen laskuun ja lisännyt sen nopeutta ennen sen murskautumista.
Siis tämmöistä tietoa meille Ranskassa syötetään tapahtuneesta.Tällainenko olisi vain ” läntisen median propagandaa” ? Vai olisiko kysymyksessä ihan asiallinen ja totuudenmukainen informaatio ? Uskoisin viimeiseen vaihtoehtoon…”läntisen median propagandan aivopesemänä ”….
Vielä tuosta mediankin valtavasta kiireestä puheenollen, tuon tässä esille ranskalaisen journalistin Jean-Claude Guillebaudin ”TELEOBS” tv- lehdessä ( 4-10.4.2015 ) olevan kroniikan huomiointeja.Hän kirjoittaa mielestäni osuvasti mm.tuon lentoturman uutisoinnista otsikolla :
” Kärsimättömyyden tylsämielisyys ”.
” Varokaamme tätä joukkoviestimille ominaista surinaa ,joka juoksee nopeammin kuin aika kertoessaan tapahtumasta jo ennen sen sattumista.”
Guillebaud jatkaa :” Miksi vaadimme niin usein kovaäänisesti sitä, mikä valehtelee ja hämää meitä ? Yksi selitys tähän liittyy varmaan sairasmieliseen ajallisuuteen, joka hallitsee meitä.Uusi modernisuus,jossa etenemme, on polttomerkitty jatkuvalla malttamattomuudella, kiireasenteella, vauhdilla, viipymättömyydellä.Kaikki heti paikalla odottamatta: päädymme juoksemaan nopeammin kuin aika itse.”
”Informoimisen kyseessä ollen, huolestukaamme patologisesta kiireestä,joka tylsistyttää suhteemme totuuteen.On syytä pelätä sen aiheuttamaa kiihkoa, jollainen upottaa lopullisesti yhteiskuntamme nihilistiseen hurinaan.Lyhyesti sanoen, pari minuuttia harkintaa riittää ymmärtämään, että kaikki nuo pakkomielteet myötävaikuttavat siihen, että ajasta tehdään ihmiselle kelpaamaton käsite.Ja tällöin kysymyksesssä on kollektiivinen tylsämielisyys.”
Rauhallista ja ajattelemiselle aikaa antavaa Pääsiäistä !
Aika on ihmisen luoma harha. Ei ole mitään aikaa.
On vain käsittämätön äärettömyys, jossa lillumme tämän elämämme loppuun pääsiäisen, vapun, juhannuksen, joulun ja uuden vuoden välissä yrittäen löytää tarkoitusta olemisellemme.
Motto Hedille:
Äärettömän avaruuden vaikutusta ja taltuttamattomia luonnonilmiöitä lukuunottamatta, mitäpä ihminen ei olisi keksinyt planeetallamme ?
Ihmiselle ominaisen elämäntarkoituksen etsimisen ,tutkiskelun ja filosofoinninkin!
Tuolle olemiselleen tarkoitusta etsiessään ihminen kun pyrkii ymmärtämään,tiivistämään, muokkaamaan ja rajoittamaan äärettömyyttä joko edukseen tai haitakseen.Hallitsemaan sitä jollain tavoin.
Tässä blogin kirjoittaja puhuu suomalaisen median tekemän tiedottamisen tavasta yleensä.Voisimme kait todeta sen, että tietoa haluava nykyihminen on niin ”myrkyttynyt” nopeuden idealla, että hän valitsee mieluummin harhaanjohtavan mutta heti paikalla saatavilla olevan kertomuksen, kuin todellisen erottelutarkkuutta vaativan informaation, jonka tekemiseen kuluu hieman enemmän miettimistä.