Munalla töihin ? Junalla ei enää pääse…

 

Pohjois-Karjala on tunnettu terveysmaakunta edelleen, vaikka eläkeläinen voi-vastustaja Pekka Puska ei eduskunnassa enää heilukaan eikä turuilla ja toreilla saarnaa. ”Mennään munalla töihin”, kuului iskulause jo ennen Puskaa.

Nyt se on konkretisoitunut: töihin mennään täältä Lieksasta Joensuuhun enää munalla tai jalan – kun ei kohta junalla pääse (?) Ei vaiteskaan, nyt otetaan oma yksityisauto alle, jos on. Ellei ole, istutaan kotona ja mielikuvamatkaillaan. Se on niin terveellistä ja luontokin säästyy.

 

Pielisen Karjala on päätetty eristää muusta maailmasta lopullisesti. Poiskaan ei enää pääse: raideliikenne Joensuu-Lieksa-Nurmes-välillä lopetetaan keväällä 2016. Myös Joensuusta länteen, esimerkiksi Varkauteen on turha yrittää sen jälkeen junalla. SSS-miesten hallitus on näin päättänyt – ja epäilemättä kaikista veroparatiiseista vapaa parasiitti, liikenneministeri Anne Berner siunaa ilomielin päätöksen. Epäilen ettei hän ole käynyt elämässään Kirkkonummea tai Espoota pohjoisempana, edes taksilla!

 

Saatanan tunarit!

Niin juuri, saatanan tunarit! Tämä koskee mitä henkilökohtaisemmin juuri Öisinajattelijaa. Pistin kuukausi sitten autoni talviseisokkiin, poikani suosituksesta, tietty. Kädet ristissä kiitin hyvinvointivaltion jumalaa eli Kekkosta siitä, että Pohjois-Karjalassa voi asua syrjäseudullakin, ainakin jokunen sitkeä ristinsielu – että raideliikenne toimii ja suojelee jylhää luontoamme.

Nyt on Nasse-setä hyvin hyvin… ei kun Öisinajattelija siis saatanan vihainen! Mietiskelin, että juuri eläkeiän saavuttaneena, täysinpalvelleena pätkätyöläisenä on mukava kulkea junalla ja alennuslipuilla: Lieksasta Joensuuhun ja Helsinkiinkin lapsia ja lastenlapsia laskeskelemaan. Yksityisautoilua olen muutenkin vältellyt viime vuodet kuin ruttoa, vaikka itärajalla liikkuminen on ilman autoa suht hankalaa. Kyllä se silti onnistuu, kimppakyydeillä, naapuriavulla ja junalla. Junalla siis enää kevääseen 2016 saakka.

 

Saatanan tunarit minkä teitte! Tätä en anteeksi anna, kuten ei Karjalaisen päätoimittaja Pasi Koivumaa anteeksi antanut Kontiorannan varuskunnan lakkauttamista, vaan palautti sotilaspassinsa. Mitä minä palauttaisin? Taidan palauttaa itseni muualle, kuten monet muutkin lieksalaiset ja nurmeslaiset aikovat. Sen ainakin tiedän, että tulen vihaamaan SSS-miesten hallitusta entistä syvemmin:
”Luja iskumme on, viha voittamaton, ei armoa ei…”

On hienoa, että 18.9.2015 käytettiin Helsingissä JOUKKOVOIMAA.
Sitä tarvitaan jatkossakin. Vahvasti uskon, että ainakin pohjoiskarjalaiset kansanedustajat ovat yhteisrintamassa silloin kun junaliikenteestä eduskunnassa lopullisesti päätetään. Toimia pitää silti HETI. TÄSSÄ JA NYT. Ainakin parasiittisaarilla veroja kiertäneen ministeri Anne Bernerin eroa on vaadittava heti jos junaliikenteen lopettaa!

Öisinajattelija

Tilaa
Notify of
guest
0 Comments
Vanhin
Uusin Most Voted
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit
Motto Hed
Motto Hed
9 years ago

Auton verot ja vakuutusmaksut tulisivat olla progressiivisia, eli maksettaisiin ajettujen kilometrien mukaan muutenkin kuin löpön osalta.
Nykytekniikalla asiaa ei olisi vaikea järjestää.
Jos autoa tarvitsee vain muutamaan ajoon vuodessa satunnaisesti, niin ei ole mitään järkeä maksaa veroja ja vakuutusmaksuja koko vuodelta.
Nykyisin voi kyllä netissä laittaa auton seisontaan ilmoituksella ja samaten ottaa käyttöön. Jokainen ilmoitus kuitenkin maksaa, eikä systeemi ole järkevä muille kuin ”kesäautoilijoille”.
Onneksi pk-seudulla pärjää fillarilla aika hyvin, vaikka ilma ei välttämättä yhtä raikasta ole kuin Lieksassa (tiedä sitten niistä lehmänpaskan hajuista.)

Näin muuten kerran poikas ajelemassa semmoisella erikoisella fillarilla, missä oli reilunkokoinen etukori, vähän niinkuin kustin polkupeli. Siihen mahtuisi mukavasti muutamakin ”mäyräkoira” kauppareissulta, vaan taitaapa Leo olla raittiusmiehiä?

pentti stranius
pentti stranius
9 years ago

Jep,
olen päätynyt kesäautoilijaksi, koska kesällä monet meistä matkailevat ja ajavat eniten. Niin minäkin, ja valoisana aikana on mukava ajella pitempiäkin matkoja, esim kotiseudulle Pohjanmaalle (minne ei juuri yleisillä kulkuvälineillä pääse).

Autoni seisoo tästedes tiiviisti syyskuusta huhtikuun loppuun (ellei sitten , kuten viime talvena, se oli lainassa). Se kannattaa, koska pyöräilen Lieksassa muut matkat ja Joensuu-Hki -reissut junailen (toistaiseksi!). Talviseisontaan ilmoittaminen netissä maksaa 4 euroa ja seisonta-ajalta kaikki vakuutukset ja verot jäävät pois. Suosittelen!

Öisinajattelija

Sulo Hytönen
Sulo Hytönen
9 years ago

Jos sota ei ehdi väliin, niin ensiviikonvaihteeksi ajellaan emännän kanssa sinne Vaivion kulmille.
Siinä sitä näkee, kuin poikkileikkauksena, kehityksen, joka on menossa, tässä euroreservaatissa.

Selvältähän tuo näyttää, Suomea tyhjennetään väestönvaihdon tieltä.
Tuleeko uusi väestä Idästä, vai Pohjoisen mutkan takaa ”somalioista”, siinä on kai vielä pientä kissanhännän vetoa odotettavissa.

0
Olisi kiva kuulla ajatuksistasi, jätä kommenttix