Pidän Wilhelm Reichin FASISMIN MASSAPSYKOLOGIAA erinomaisena teoksena, vaikka se ei niin muodissa enää olekaan – ja sisältää toki paljon huuhaata. Tutkija Jouko Jokisalo viittaa siihen kuitenkin ohimennen loistavassa tutkimuksessaan EUROOPAN RADIKAALI OIKEISTO (INTO, 2016).
Asialla, oikeistolla ja terrorismilla on kuitenkin kääntöpuolensa ja selityksensäkin. Yksikään terroristi ei elä tyhjiössä ja yhteiskunnan ulkopuolella. Tai sitten juuri ulkopuolella, vastoin omaa tahtoaan. Jostakin kumpuaa se vakaumus tai viha, joka kannustaa jopa itsemurhaiskuun aatteen tai läheisten puolesta. Iskuun, joka muistuttaa samanlaista tekoa, minkä suorittaa lentäjä ohjatessaan epätoivoissaan koneen kohti vuorenrinnettä. Hän on ulkopuolinen, vailla tulevaisuutta eikä ajattele siinä vaiheessa enää muiden kärsimyksiä.
Äitini ja mustat lesket
Olen joskus nuoruudessa iskenyt naapurin poikaa turpaan – syystä että hän ampui lintuja kotipihani läheisestä koivikosta. En kadu, mutta en tekoani puolustelekaan. Toisinkin olisi voinut menetellä. Kiihdyin ja reaktio tuli ennen ymmärrystä. Olen myös joskus mielikuvissani ajatellut kostaa niille, jotka rääkkäsivät ja kaltoinkohtelivat äitiäni hänen lapsuudessaan. Mirja-äitini oli huutolaistyttö, joka koki sellaista, mille mielikuvitus ei enää yllä.
Entä se ”Musta leski” Tsetseniassa, jonka mies on juuri tapettu ”terrorismin vastaisessa operaatiossa”, jolla ei ole juuri tulevaisuutta hyljeksittynä terroristin vaimona Venäjällä, Kaukasiassa. Mitä hän miettii? Lapsiaanko, joita ei ole vielä edes synnyttänyt? Miestään, jota rakasti? Kansaansa, jonka itsenäisyys oli hänen perheelleen ja suvulleen yli kaiken? Jos jihad ja usko kuoleman jälkeiseen elämään ja marttyyrin roolin nousee ajatuksena ensimmäiseksi, ei pidä ihmetellä sorretun kansanosan tekoja. Franz Fanonin SORRON YÖSTÄ on edelleen jonkimmoinen perusteos, joka on hyvin ajankohtainen kun tuhannet sortoa, sotaa ja väkivaltaa pakenevat hukkuvat Välimereen.
Tuntematon pakolainen ja GULag
Kaikki pakolaiset eivät huku ja heidän psykologiansa voi olla Euroopan reunalla toinen kuin Sinun. Tämän osoitti vastaansanomattomasti esimerkiksi Hamy Ramezanin ja Ali Jahangirin dokumentti
TUNTEMATON PAKOLAINEN, joka palkittiin Tampereen elokuvajuhlilla. Ihmiset etsivät turvaa ja rauhaa, ja tämä on kiihkottoman seurantadokumentin sanoma. Mutta jos ja kun heitä väärinkohdellaan syntyy tilanteita, joita esimerkiksi Michel Houellebecq kuvaa Ranskan tasolla hyvin teoksissaan, vaikkapa ALISTUMISESSA.
Niin, mitä miettii se pommikärryä lentokentällä työntelevä terroristi, joka tietää kuolevansa minuutin kuluttua? Mikä on hänen motiivinsa, psykologiansa ja psyykkinen tilansa?
Voiko siihen samastua? Olisiko häntä voitu auttaa tai hoitaa? Kohdella jotenkin muuten? Onko hän pelkkä julma murhaaja, jonka teko on yksityinen ja kiihkoislamin aikaansaannos? Vai onko hän sittenkin vain sen kaltoinkohdellun yhteisönsä ja kansanryhmänsä tuote? Elääkö keskuudessamme, Suomessakin, paljon potentiaalisia terroristeja tai kouluampujia ? Milloin seuraavan kerran pamahtaa?
Entä voiko julmuus kostona tai valtiollisena toimena johtua joskus yksittäisistä sattumista ja henkilökohtaisista kokemuksista? Miten lähipiirin kohtalot vaikuttavat omaisten ja sukulaisten mielialoihin? Vaikkapa niin, että Vladimir Iljitsh Leninille rakas vanhempi veli oli narodnikki-terroristi, joka aikoinaan hirtettiin? Seurasiko siitä Solovetsk ja sittemmin GULag?
Öisinajattelija
Kopioin tähän ”Lapin Kansa”-lehdessä olleen Vesa Puurusen nasevan kirjoituksen…
”Rasismi synnyttää terrorismia
Lukijat 24.03.2016 klo 05:32 Vesa Puuronen
Brysselin terroritekoja käytetään jälleen Suomessakin perusteluna, kun
levitetään ennakkoluuloja ja vihaa islaminuskoisia kohtaan. Vihanlietsonta
perustuu vääriin yleistyksiin. Se, että joku tekee islamiin vedoten
terroritekoja, ei tarkoita, että valtaosa islaminuskoisista ihmisistä olisi
terroristeja tai tukisi terroristeja.
Rasistinen vihanlietsonta ja sen synnyttämät asenteet ja käyttäytyminen
tuottavat terrorismia, koska ne sulkevat kohteensa yhteisön ulkopuolelle ja
vievät heiltä ihmisarvon.
ISIS herättää iskuillaan Eurooppaan pelkoa eurooppalaisten keskuudessa.
Samanlaisesta pelosta ovat joutuneet kärsimään miljoonat ihmiset jo vuosia tai
vuosikymmeniä Irakissa, Syyriassa, Afganistanissa, Somaliassa ja monissa muissa
muissa, joihin länsimaiset sotakoneet ovat vyöryneet ja joihin jatkuvasti
isketään kauko-ohjatuilla lennokeilla. Amerikkalaisten kauko-ohjatut pommit
ovat
useasti tappaneet täysin sivullisia ihmisiä ja synnyttäneet pelkoa ja vihaa.
Lennokkien ohjaajat istuvat USA:ssa tai muualla turvallisissa bunkkereissaan.
ISIS iskee takaisin miten pystyy. Sillä ei ole käytössään kauko-ohjattavia
lennokkeja, vaan kauko-ohjattavia ihmisiä.
Länsimaiden aloittamat sodat ja niiden terrori ovat levinneet Eurooppaan.
Terrori ei lopu, ellei tuhottuja yhteiskuntia pystytä jälleenrakentamaan.
Terrorismi ei lopu, ellei ihmisille, jotka ovat muuttaneet pakoon juuri ISISin
kaltaisia organisaatioita, pystyä tarjoamaan ihmisarvoisen elämän
mahdollisuuksia täällä länsimaissa.
sosiologian professori”
Kiitos Veikolle,
Vesa Puurosen kanssa melko llailla samaa mieltä,
terrorismin juuret ovat paljon monimutkaisemmat ja syvemmällä maailmanpolitiikassa kuin taas media rummuttaa,
Helppo on syyttää yhtä osapuolta, ja unohtaa valtioterrori, joka oikeasti aiheuttaa yksittäisten ihmisten reaktiot.
Öisinajattelija
Pieni lisäys:
on kyllä käsittämätöntä se, mikä ihmisarvo eri puolilla maailmaa olevilla ihmisillä on.
1)Se, että tuhansia pakolaisia hukkuu Välimereen, ei juuri hetkauta ketään, pieniä palstauutisia siellä ja täällä. Se on ”ongelma”
2) Se, että Bangladeshin tai Intian ”merkkivaatteita” tuottavien ylikansallisten laitosten paloissa/sortumisissa kuolee satoja, ei aiheuta uutisbuumia. Se on ”ongelma”
Ihmisarvo, IHMISARVO on vain eurooppalaisella ihmisellä. KUN HÄN KUOLEE traagisesti ja mittasuhteet mediassa ovat aivan valtavat! Koko MAAILMAN PITÄÄ SURRA.
Kuten juuri televisiossa, 24.3. tv 1 JOKU STUBB huolestuneena sanoo, että ”—tämä terrorismi iskee koko eurooppalaisten arvojen ytimeen—”,
ÖISINAJATTELIJAA ALKAA NAURATTAA, sori vain!
Mikäpä iskisi IHMISARVON YTIMEEN!???
Öisinajattelija
Yleensä Ylen keskusteluohjelmat kiinnostavat, mutta hautala ja Stubb samassa ohjelmassa on jo liikaa, joten oli pakko passata.
”Eurooppalaiset arvot.”
Mitä helvataa ne o?
Yhdysvaltojen kansaivälisen oikeuden vastaisten sotatoimien tukemista tai läpi sormien katsomista?
Yhdysvaltojen hyysäämän Israelin harjoittaman valtioterrorin hiljaista hyväksyntää?
Yhdysvaltojen kanssa solmittavaksi suunniteltu vapaakauppasopimus, jossa suuryritykset saisivat laillisen oikeuden panna tarvittaessa valtiolle pallon jalkaan?
Lehmänkauppojen tekeminen ihmisoikeuksia polkevan Turkin kanssa pakolaiskysymyksessä?
Pakote, pakote, pakote …sori, Venäjä, Venäjä, Venäjä.
Juu, eurooppalaiset arvot. Stubbido.
Johan meni taas ”miserabilismin” saarnaamiseksi !
Näkee, että siellä Pohjan perillä olette kaukana terrorismin todellisuudesta ja varsinkin fanaattiseen jihadistiterrorismiin johtavista syistä! Isiksen propaganda näkyy vaikuttavan.Juuri tämä terrorijärjestö kun saarnaa nettipropagandassaan sitä, että ”katsokaa miten islaminuskoisia kohdellaan kaltoin ja sorretaan varsinkin Euroopassa…” Isis uskottelee, että muslimeja sorretaan ja vainotaan kaikkialla muualla paitsi sen hallitsemilla alueilla, ja näin se houkuttelee herkkäuskoisia lähtemään joukkoihinsa Syyriaan, ja valloittamaan Euroopan ja koko maailman.
Jihadistiterroristiksi ei ryhdytä pelkästään köyhyyden ,kurjuuden, vainon tai rasismin ja sorron kohteeksi joutumisen takia, Ei edes ranskalaisten suurkaupunkien lähiöissä, eikä Belgian Suur-Brysselin Molenbeekissä.
Pariisin viime marraskuun terrori-iskut toteuttaneen jihadistiryhmän ainoa elossa oleva ja 18.3.16 pidätetty jäsen, marokkolaistaustainen Ranskan kansalainen Salah Abdeslam saattoi piilotella Molenbeekisssä usean kuukauden ajan, koska tämän sadantuhannen asukkaan muodostaman kaupungin väestöstä puolet on marokkolaistaustaista kahdessa ja kolmessa sukupolvessa. Molenbeekin historilliseen keskukseen ,hyvin rajoitetulle alueelle johtavat Pariisin iskujen päätekijöiden jäljet. Ei siis ole ihme, että 13.11.2015 alkaen tämä Suur-Brysseliin kuuluva kaupunki ( Molenbeek-Saint-Jean ) elää kotietsintöjen rytmissä.
Belgian pääministeri syytti 20.3.16 Molenbeekin entistä sosialistista pormestaria muslimien yhteisöllisyyden ( kommunautarismin) kasvattamisesta ja tukemisesta. Asianosainen Philippe
Moureaux sanoo kantavansa vastuun muslimiväestöä kohtaan vuoteen 2012 asti toteutetusta avoimmuus-ja vastaanottavaisuuspolitiikasta. Muslimeilta ei ole viety ismisarvoa, eikä heitä ole heitetty Molenbeekissä yhteiskunnan marginaaliin. Päinvastoin ! Mutta Moureaux sanoo huomaavaisesta, myönteisestä ja auttavasta muslimien kohtelusta huolimatta joutuneensa mandaattinsa lopulla toteamaan voimakkaan radikaalisuuden nousun ! Naiset alkoivat kieltäytyä kättelemästä häntä, muslimihuntu ilmestyi kaikkialle katukuvaan, ja jopa useat kaupungin työllistämät muslimit oli salafistien toimesta ”käännytetty” niin, että he eivät enää halunneet tulla kaupungin töihin. Puolustuksekseen Philippe Moureaux on kirjoittanut kirjan nimeltä ” La Vérité sur Molenbeek” ( kustantaja La Boîte à Pandore , Totuus Molenbeekistä). Kirjaa tehdessään hän haastatteli kaupungin nuorisoa, ja kysyi mm.eräältä terroriteot tuomitsevalta nuorelta mieheltä : ” Mitä teet, jos Salah tulee luoksesi ?” Tähän nuorukainen vastasi ; ” Minun on pakko suojella häntä ”. Molenbeekissä ollaan ”kavereiden kesken”. Tätä ei pidä aliarvioida! Siellä yhteisössä vallitsee klaanin solidaarisuus, vaitiolon laki ,ja kaupunginosan muslimiyhteisön kontrolli. Se ei kuitenkaan ole täysin pitävä, sillä Salah Abdeslamin pidätykseen johtaneen vinkin antoi poliisille juuri kaupunginosasta tullut puhelinsoitto.
Nykyinen Molenbeekin naispormestari Françoise Schepmans huudahti vastatessaan kansainväliselle toimittajajoukolle : ” No niin , meidät esitetään taas Isiksen taustatukikohtana!”. Hän kuitenkin myöntää, että Molenbeekissä on olemassa jihadismille ” hedelmällinen maaperä ”. Schepmansin mukaan sen on annettu vuosia kasvaa ja kukoistaa, koska on sallittu pienen vähemmistön elää yhteiskunnan reunalla omia sääntöjään noudattaen. Schepmansin on silti tuskallista uskoa, että osa Molenbeekiä on suojellut Salah Abdeslamia koko maailmaa vastaan!
Ranskalaisten viranomaisten ja salafistijihadismin asiantuntijoiden tutkimusten perusteella, mm.Syyriasta takaisin palanneiden jihadistien kuulusteluissa ja haastatteluissa saadun aineiston ansioista tiedetään, että rasismi, köyhyys, kurjuus jne. ”miserabilismin saarnan” ainekset eivät ole läheskään ainoita syitä fanaattiselle jihadismille ja nuorten ihmisten halulle lähteä taistelemaan arkaistisen ” kaltoin kohdellun ” islaminuskon puolesta.
En ole Michel Houllebecq’in ihailija. En tosin ole lukenut hänen teoksiaan, enkä aio lukeakaan, sillä ns.”kohuteokset” eivät minua paljonkaan kiinnosta. Luen mieluummin todellisten asiantuntijoiden ja tutkijoiden kirjoituksia islaminuskonnosta ja jihadismista.
Houllebecq on Ranskassa saanut vastaanottaa juuri tuon viimeisimmän kirjansa takia valtavan kielteisen kritiikin ryöpyn niin oikealta kuin vasemmaltakin, paitsi tietenkin äärioikealta…! Häntä syytetään mm.äärioikeistolaisuudesta ja ylikansallismielisen puolueen asenteiden tukemisesta. Houllebecq on kirjansa saaman vihamielisen vastaanoton takia pitkään kieltäytynyt tv- ym.esiintymisistä ja haastatteluista….ja siinä sivussa on tehty muutamia kantelujakin hänen puheistaan….turha on tuhlata aikaansa teoksen lukemiseen.
No joo…..Mielestäni Jussi K. Niemelä ”paketoi” hyvin islamilaisen terrorismin syyt….
http://jussikniemela.blogspot.fi/2013/03/islamilaisen-fundamentalismin-syyt.html
Terroristi on vain työkalu. Lukeminen auttaa mahdollisesti joitakin. Suosittelen Joseph Conradin mestariteosta- Terroristit.
Veikko Mäkinen,
Tuo Jusssi K. Niemelän kirjoitus tuo esille perusasiat, mutta se on mielestäni hyvin sekava . Lähdeaineistossa näkyy olevan yhden arvostetun ranskalaisen islamintuntijan Gilles Keppelin teoksia ja yhden tunnetun toimittajan kirjoitus.
Palatakseni fundamentalistisen jihadismin konkreettiseen väkivaltaan ja toimintaan otan esimerkiksi Pariisin ja Brysselin. Näissä Euroopan pääkaupungeissa tapahtuneiden viimeaikaisten hirmutekojen tunnistetuista tekijöistä suurin osa oli ennestään tavanomaisesta rikollisuudesta tuomittuja. Heillä on siis ollut väkivaltaista rikollistaustaa jo ennen jihadisteiksi ryhtymistään. Ranskassa Isis värvääkin jihadistikandidaatteja internetissä tehdyn ovelan propagandan ohella mm.suurrikollisuuden piiristä ja vankiloissa.
Pariisin terroritekojen toteuttamista johtaneen ja Ranskan poliisin tappaman jihadistin Abaaoudin isällä oli kauppa Brysselin Molenbeekissä.Tämä terroristi ei elänyt yhteiskunnan marginaalissa. Samoin Pariisin terrori-iskuissa Voltaire-boulevardilla itsensä räjäyttänyt Salah Abdeslamin veli Briham piti Molenbeekissä kahvilaa. Hänelläkin oli ihmisarvo ja hän ei elänyt kurjuudessa, kuten ei hänen veljensäkään . Asiakkaiden mukaan hän kuitenkin vietti aikaansa enimmäkseen Isiksen propagandavideoita katsellen. Hänestä tuli sitä kautta fanaatikko, joka oli valmis antamaan henkensä ”kaltoin kohdellun ” uskonnon ja sen salafistidoktriinien saarnaaman vanhoillisen elämäntavan levittämiseksi. Mielenkiintoista on nyt saada tietää, mitä Ranskan vaatima Salah Abdeslam tulee kertomaan motiiveistaan ja terroristijärjestön organisaatiosta ….!
Senkin takia, että nämä terroristit julistavat fanaattisesti tekevänsä hirmuteot juuri uskontonsa ( ?) nimissä, vasemmiston olisikin jo aika uskaltaa puhua itse islaminuskonnosta etsittäessä syitä fanaattisen jihadismin leviämiselle. Tutkittaessa tätä ilmiötä on kysyttävä: Mistä tuo salafistijihadismi ja Isis ovat saaneet alkunsa, miten tätä väkivaltaa lietsovaa doktriinia levitetään, mitkä tahot sitä rahoittavat, missä tarkoituksessa ja kenen hyödyksi ?
Ranskan Valtion Tieteellisen Tutkimuslaitoksen ( CNRS ) islaminuskonnon tutkija Nabil MOULINE sanoo, että pääasiallisesti Saudi-Arabia levittää salafistista wahhabismin doktriinia, joka ”oikeuttaa” uskonnollisesti Al-Qaidan ja Isiksen hirmuteot. ” Califat. Histoire politique de l’islam” ( Kalifaatti. Islamin poliittinen historia ) -teoksen kirjoittaja Mouline toteaa, että kaikki jihadismin tiet johtavat Riyadiin, Saudi-Arabiaan. Tämä islaminuskonnon tuntija painottaa sitä, että on Saudi-Arabian osuus fundamentalistisen jihadismin leviämisessä on otettava huomioon ja siihen on yritettävä vaikuttaa.
Lähi-Idän maiden väestö on pääosaltaan eri haaroja ja lahkoja edustavia muslimeja, Israelia lukuunottamatta. Kuten Suomessa suurin osa väestöstä on evankelis-luterilaista uskonnoltaan. Lähi-Idässä taistellaan ensisijaisesti alueen uskonnollisesta vaikutusvallasta ja sen levittäytymisestä. ( Katso mitä sanon Binar Mustafan ”Saadanko Syyrian sodalle loppu ?”- aiheisen blogin kommenteissani ) .
Todellisuudessa Lähi-Idän väkivaltaisten ” ongelmien ” yksinomainen aiheuttaja ei ole alkuaan nk.länsimaiden siellä toteuttama nk.valloituspolitiikka, vaan ennemminkin jo kauan sitten tapahtunut itse islaminuskonnon jakautuneisuus keskenään vallasta kilpailevaan kahteen suureen haaraan ja useihin lahkoihin. Jokaisen Al-Qaidan ja Isiksen toteuttaman terrori-iskun jälkeen tulee kuitenkin esille Saudi-Arabian osuus jihadismin levittäytymisessä. Voitaneenko sanoa, että maa on Isiksen muovannut muotti ?
Joka tapauksessa saudit painottavat kuningaskuntansa syvää islaminuskoisuutta, levittävät ja vievät ulkomaille vanhoillista wahhabismia. He rahoittavat suoraan tai välikäsien kautta yksilöitä, liikkeitä ja puolueita, jotka palvelevat sen spirituaalisia ja maallisia tarkoitusperiä. Se on ”sijoittanut” miljardeja dollareita mm.Afganistanissa, Pakistanissa, Bosniassa, Tsetseniassa, Irakissa, Syyriassa ja muualla toimiviin taistelijaryhmiin . Riyadin ( ja Washingtonin ) valvovan silmän alla tapahtuu Afganistanissa wahhabismin ja nykyajan jihadismin perustana olevien Muslimiveljien ideoiden yhdistäminen ( hybridoiminen ). Saudi-Arabia ei luultavasti ole varsinaisesti fundalistisen jihadismin luoja, mutta se on ottanut voimakkaasti osaa sen kukoistukseen. Näin ollen mitään pysyvää ratkaisua ei voi löytyä salafistijihadismin ja yleensä muslimimaailmaa syövyttävän uustraditionalismin leviämisen estämiseksi, jollei haluta nähdä Saudi-Arabian osuutta ja ottaa sitä huomioon .
.
Kyllä Eeva Stranius-Herrewyn mietteissä on pointtinsa
ja
hyvää historiallisen taustan hahmottamista kuten Jussi Niemelällä.
MUTTA:
puurot ja vellit menevät sekaisin eikä nähdä metsää puilta.
Terrorismi on maailmanmitassa ja historiassa ollut aina SEURAUSTA jostakin,
tietyn vähemmistön tai kansan- uskonnollisen-etnisen-poliittisen ryhmän sorrosta,
viime aikoina yhä useammin seurausta VALTIONTERRORISTA.
Nimenomaan isot tai muuten sotilaallisesti vahvat valtiot ovat olleet sen alullepanijoita:
USA, Israel, Venäjä/CCCP, Kiina jne.
Viime vuosien pakolaisongelma on se ensimmäinen seuraus – toinen on turhautuneiden pakolaisten
tai jo pitkään Ranskassakin asuneiden maahanmuuttajien kokema rasismi, työttömyys ja kehno kohtelu.
Uskonto on pelkkä verho ja vaippa, johon monet fundamentalisti-uskovaiset terroristit turvautuvat
kun muut ideologiat eivät auta
eikä islam ole yhtään sen väkivaltaisempi kuin muutkaan uskonnot,
lukuunottamatta äärilaitaa ( wahhabistit, jihad jne), joka löytyy muistakin uskonnoista kuin islamista. Fanaattisuus kun on niin
helppo kytkeä juuri uskonnollisiin tunteisiin, kun ne kuuluisat kulttuurierot uskomuksissa selvästi näkyvät.
Siksi on äärimmäisen lyhytnäköistä ”kitkeä terrorismi” vastaväkivallalla silloin kun esim
USA ja Nato ja osin Venäjä ovat ensin omilla toimillaan pistäneet koko Lähi-Idän, Afganistanin, Irakin, Syyrian, Libyan jne sekaisin
ja kuvittelevat siten toimivansa oikeutetusti kun ovat ensin pommittaneet satoja tuhansia siviilejä, ja siinä sivussa iloinneet
muutaman terroristijohtajan surmaamisesta. Uusia nousee entistä tiheämpään!
Öisinajattelija
Pakosta on tehtävä lisä edellisiin kommentteihini :
Nimittäin sanot, että terrorismin aiheuttajia ( Euroopassa ) ovat mm. ”…turhaantuneiden pakolaisten ja jo pitkään Ranskassakin asuneiden maahanmuuttajien kokema rasismi, työttömyys ja kehno kohtelu …”
???
Otetaanpas nyt ihan paikallisesti tosiasiat esille ja katsotaan niitä ihan ranskalaisesta näkökulmasta !
Ranskassa ”turhaantuneet pakolaiset” eivät ole tähän mennessä aiheuttaneet yhtäkään terroritekoa! Oikeastaan pakolaisista ei ole ollut mitään varsinaista ”ongelmaa” Ranskassa. Ainoa monimutkainen todellinen ongelma on toistaiseksi Calais’in epävirallinen pakolaisleiri ” Le Jungle” , josta turvapaikanhakijat pyrkivät Britanniaan, joka ei halua ottaa heitä vastaan! Tästä ” viidakosta ” ei ole toistaiseksi tullut yhtäkään terrori-iskuihin osallistunutta jihadistia ! Valtion viranomaisten toimesta tätä leiriä puretaan tällä hetkellä , ja pakolaisia siirretään ihmisarvolle sopiviin tiloihin ja odottamaan virallisen turvapaikan saamista. Kuitenkaan kurjista oloista huolimatta monet heistä eivät halua lähteä muualle odottaessaan mahdollisuutta päästä Kanaalin toiselle puolelle! Moni kieltäytyy turvapaikasta Ranskassa.
Tämä pakolaisten osaltaan itsensä aiheuttama ”huono kohtelu” ei ole silti johtanut ”turhautuneiden pakolaisten ” terrorismiin !
Ainoa terroria harjoittava taho on Calais’issa ollut ranskalaisten itsensä ja heitä tukevien eurooppalaisten maahanmuuttovastaiset ja rasistiset ja islamofobiset organisaatiot ja näiden kommandot, jotka käyvät hakkaamassa leirissä eläviä pakolaisia ! Poliisi on kovilla estäessään näitä terrorisoimasta koko Calais’in väestöä!
Eivätkä ” Ranskassakin jo pitkään asuneet maahanmuuttajat ” ole olleet terrori-iskujen tekijöitä. Charlie Hebdoon kohdistuneen iskun tekijät eivät olleet maahanmuuttajia, vaan koko ikänsä Ranskassa asuneita Ranskan kansalaisia, joita ei oltu erityisemmin sorrettu, vaan päinvastoin autettu selviytymään elämän tuomista vaikeuksista!
Viime marraskuisten Pariisin attentaattien ranskalaiset tekijät eivät olleet hekään maahanmuuttajia. Osa heistä kävi työssä. Belgiassa juuri pidätetty Abdeslam ja hänen kamikaasiveljensä ovat asuneet Belgiassa.
Kaikilla näillä terroristeilla on tekojen taustana fanaattinen islamistijihadismin poliittinen ideologia.
Toisaalta,
On halventavaa syyttää Ranskassa jo pitkäänkin asuneita maahanmuuttajia terroristipotentiaaleiksi ! Ehkä tarkoitat heistä vain muslimeja ? Ei pidä yleistää joidenkin terroristien tekoja kaikkien maahanmuuttajien potentiaaliseksi reaaliteetiksi !
Ranskassa asuvat muslimit ovat suurimmalta osaltaan ihan tavallisia ranskalaisia tai ulkomaalaisia työtätekeviä ihmisiä ihan kuten muutkin.He asuvat kuten muutkin, ja heidän ongelmansa ovat samoja kuin muidenkin. Heitä ei erottavasti näe katukuvassa. He elävät ihan normaalia elämää muiden joukossa. Eikä koko muslimiväestö elä Ranskassa työttömänä, köyhyydessä ja kurjuudessa , ”valtioterrorismin” ja rasistisen sorron alla!
Olisi aika lopettaa tuollainen pakolaisia, maahanmuuttajia ja yleensä muslimeja yleistävän miserabilismin saarnaaminen! Se kun ei ihan täysin vastaa ainakaan Ranskan paikallista todellisuutta!
Pitäisi ymmärtää olla lankeamatta Isiksen jihadistien asettamaan ansaan! Miserabilismipuheilla vain puhalletaan voimaa Isiksen leiriin !
.
Ranskan turvallisuusviranomaiset sanoivat tänään, että nykyisten islamistijihadistien profiili ei vastaa siitä usein annettua kuvausta, jonka mukaan nämä terroristit olisivat rasismia ja kehnoa kohtelua kokeneita maahanmuuttajataustaisia ja lähtöisin ns.”ongelmalähiöistä”, joissa vallitsee työttömyys ja kurjuus ym.huonot olot.
Jihadistien kanssa suoraan tekemisissä olevien viranomaisten mukaan nykyjihadistin profiili ei ole noin yksinkertaisesti selitettävissä, vaan se on paljon monimuotoisempi.
Siis ”miserabilismin” saarnaaminen ei auta paljonkaan nykyisten jihadistien sielunelämän ja psykologian ymmärtämisessä ja selvittämisessä, eikä edistä terrorismin pois kitkemistä Euroopasta.
Nähdäkseni yhteiskuntiemme yleisellä väkivaltaistumisella on oma osuutensa myös jihadismin leviämisessä. Jos vihapuheiden ja väkivallantekojen annetaan yleistyä, ja jos niiden sallitaan tulla ”normaaleiksi” tavanomaisiksi ilmiöiksi, niin tästä voi seurata varsinkin nuorten ihmisten käyttäytymisen lisääntyvä väkivaltaisuus,joka voi johtaa radikalisoitumiseenkin.
Lisänä :
Kuuntelin ranskalaisen radiokanavan France Inter’in ohjelmaa ”Puhelin soi” , jossa asiantuntijat vastasivat kuuntelijoiden kysysymyksiin. Tämän illan keskustelunaiheena oli :
Onko ( Ranskassa ) olemassa lähiöitä, joissa jihadismi muhii ( kuten Belgian Molenbeekissä ) ?
Aiheesta keskustelivat sosiaalisten ja poliittisten tieteiden tutkijat ja poliitikot ( mm.kuntajohtajat ) ja France Inter’in kuuntelijat.
Eräs Ranskan Valtion Tieteellisen Tutkimuslaitoksen CNRS:n sosiologi ja tutkija totesi, että jihadistiterroristiksi ryhtymiseen ei riitä, että elää nurjasti kohdellussa nk. ”ongelmalähiössä”. Tämän sosiologin mielestä on olemassa asioiden sekoittamisen/amalgaamin ja yksinkertaistamisen riski, kun selitetään terrorismin orastavan ja muhivan tässä sosiaalisessa ympäristössä. Tutkijan mukaan islamistiradikalismi koskettaa muitakin sosiaaliryhmiä, kuin vain työttömyydestä, syrjinnästä ja huonosta kohtelusta kärsiviä ”ongelmalähiöissä” asuvia ihmisiä. Hän sanoi, että tiettyjen muslimien piirissä tapahtuva periaatteellinen uskonnollinen kasvatus ja uskonnon ankara harjoittaminen vaikuttavat yhtenä tekijänä nuorten väkivaltaiseen radikalisoitumiseen.
En ole ihan samaa mieltä kanssasi tuosta Ranskan maahanmuuttajia koskevasta ”miserabilismipuheestasi”. Tuollaisesta miserabilismin saarnaamisesta ollaan meillä Ranskassa jo luopumassa Isisin konkreettisesti tuntuvan terrorismin seurauksena. Terrorismia ei meillä ole harjoittaneet vain ” kaltoin kohdellut maahanmuuttajat”, vaan ihan syntyperäiset , ei välttämättä ulkomaalaistaustaiset Ranskan kansalaiset, joiden motivaatio on hyvin monimutkainen. Kiitos vaan vihjauksesta, olen itsekin maahanmuuttaja, eikä minua ole heitetty sivuun yhteiskunnasta, ei ainakaan vastoin tahtoani!
Miserabilismilla yksinkertaistetaan asiaa, eikä tällainen yksinkertaistava analyysi johda mihinkään nykyisten jihadismiterrorismin selittämisessä ja ymmärtämisessa ja sen hävittämisessä.
Tietenkin uskonto voi olla ”vain verho ja vaippa”, jonka varjolla toteutetaan rikollisten terroritekoja. Tässä salafistijihadismissa/jihadistiterrorismissa se kuitenkin on yksi perustavaa laatua oleva tekijä. Mitä tarkoittaa jihad ? Se tarkoittaa ponnistusta,yritystä. ”Suuri jihad” on kaikkia muslimeja koskeva moraalinen pakko uskomuksen sääntöjen kunnioittamiseksi. ”Pieni jihad ” tarkoittaa pyhää sotaa. Mutta miten islaminuskon eri haarojen välinen raaka ”veljessota” on voinut synnyttää sellaisen hirmuisen terrorisjärjestön kuin on Isis ?
Jo kauan ennen nk.länsimaiden ja Venäjän puuttumista Lähi-Idän asioihin ja ennen näiden arabimaiden liittolaisten sotatoimia oli olemassa islaminuskonnon jakautuma ja sen kahden pääsuunnan väkivaltainen ”veljessota”, Valtataistelu, joka jatkuu tänä päivänä yhä verisempänä ja julmempana, ja joka on siirretty alueelta muuallekin Al-Qaidan, Isiksen ym.terroristijärjestöjen toimesta.
Islaminuskonnon ensimmäinen repeämä juontuu jo Profeetan kuolemasta v. 632. Mutta nykyajan jihadin tuhoava ideologia/jihadismi on yksi Muslimiveljien aatteiden ja suunnitelmien perijöistä. Tämän veljeskunnan avainpäämäärä sen ilmaantumisesta , vuodesta 1928 lähtien on ollut umman ( nykyään 1,5 miljardia uskovaista) poliittinen ja uskonnollinen yhdistäminen. Sen saavuttamiseksi veljeskunnan perustaja Hassan al-Banna suositteli voimakkaasti yhteiskuntien islamisointia, vallan ottamista islamistisen valtion perustamisen toivossa ja ensimmäisenä vaiheena kalifaatin uudelleen henkiinherättämiseksi eli yleismaailmallisen islamistisen monarkian perustamiseksi. Muslimiveljien veljeskunta ei kuitenkaan onnistunut toteuttamaan suunnitelmaansa.
Osa sen jäsenistä siirtyi radikalismin harjoittamiseen 1940-luvun lopulla. Näiden ”veljien ” pääteoreetikko Sayyid Quth väitti maailman muuttuneen vääräuskoiseksi. Hänen mukaansa ”oikeiden ” muslimien tulee katkaista suhteensa jumalattomaan ja herjaavaan yhteiskuntaan ja rakentaa vahva jalusta, jolta lähtien voidaan jatkuvan jihadin harjoittamisen avulla toteuttaa al-Bannan toive. Tämä ohje toistaa islaminuskonnon historiasta hyvin tunnetun messiaanisen kaavan, jonka se on ottanut ja pakottanut nopeasti nykyajan jihadismin jalustaksi.
Shiia-ja sunnimuslimien välisestä verisestä valtataistelusta huolimatta muslimit ovat kuitenkin aina yrittäneet yhdistyä ollessaan uhattuna länsimaiden taholta. Tällöin diskurssi on ollut: jos olemme heikkoja, niin se johtuu eripuraisuudestamme.
Tietenkään väkivallalla ei voida kitkeä pois terrorismia.Tietenkin väkivallalla saadaan aikaan lisää väkivaltaa, eikä Isistä saada näin tuhotuksi. Jihadistiterrorismin estämisestä Ranskan osalta kuitenkin sen verran, että ne tasavaltaan todellisuudessa kuuluvat ”erillisalueet” ( zone de non droit ), joissa hallitsevat rikollisryhmät ja joissa väkivaltainen jihadismi versoaa, tulisi ottaa konkreettisesti takaisin tasavaltaan tasavallan sallimin laillisin keinoin. Tämä vaatii poliittista uskallusta ja poliittista ratkaisua.
Toisaalta olisi yritettävä ymmärtää mitä noiden jihadistiterroristien päässä liikkuu. Siis käsittää juuri sitä terroristien sielunelämää ja psykologiaa.
Ja tämän ymmärtämiseksi on vastattava kysymyksiin : miten terrorismi on hivuttautunut islaminuskonnon sisään ja miten se ilmenee ? Nimittäin ei voida kieltää sitä, että terrorismi ( väkivallalla pelottelu ) on saanut uutta jalansijaa islaminuskonnon sisällä jihadistien toiminnan muodossa. Mutta miksi tuo viha-ja väkivaltaideologia voittaa maa-alaa ja kukoistaa nykyään tällaisessa terrorismin muodossa juuri tämän uskonnon sisällä ?
Tähän kysymykseen tuo pieni historiakatsaus tuo selvyyttä. Josko nyt sitten en näe metsää puilta ( ? ), mutta ainakin katselen kauas puiden välistä asiaa tältäkin kantilta. Sitä pitää käännellä ylösalaisin ja nurinniskoin ja puistella rivakasti, jotta siitä saa paremmin selvää !
Yhdeltä kantilta katsominen se vasta on oikein lyhytnäköistä! Tietenkin olen tietoinen ja valveutunut suhteessa USA:n, Naton, Venäjän ,Ranskan , Israelin jne. toimintaan Lähi-Idässä. Siellä kuitenkin on muitakin paikallisiakin voimia, jotka ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat tilanteeseen ja kaaoksen aikaansaamiseen. Tätä ei pidä unohtaa, jotta puurot ja vellit eivät menisi sekaisin ja jotta näkisi kunnolla metsän puilta.
Iloista Pääsiäistä !
Loppukaneetiksi:
Ennen kuolemaansa viime marraskuussa Pariisin attentaatit toteuttaneen kommandon oletettu johtaja Abdelhamid Abaaoud oli kertonut läheisilleen, että hän oli päässyt Ranskaan ilman henkilöllisyyspapereita, ja että hänen kanssaan tuli 90 muuta ranskalaista , syyrialaista, ikakilaista, saksalaista ja englantilaista mahdollisesti terrori-iskuja suunnittelevaa henkilöä. Ranskan viranomaiset ottavat tämän vakuutuksen vakavasti.
Aikaisempaan mm.Ranskan kokemukseen perustuen ranskalainen sovelletun kriminologian professori Alain Bauer uskoo, että terrorismi on ( mm.meillä) lähtenyt 15-20 vuoden pituiselle jaksolle. Hän toteaa, että verrattuna entiseen vain muutamia terroristeja koskeneeseen sarjaan , tämä nykyinen sykli yhdistää itseensä satoja potentiaalisia terroristeja, jotka palaavat mm.Isiksen joukoista jihadia tekemästä. Bauer sanoo, että näin ollen tulisi tehdä enemmän ”entisen tyylin” turvallisuuspoliisin tutkimusta eli kenttätiedustelua, sillä ” komissaario Google” on jo näyttänyt rajansa keräämällä liikaa tietoa, mutta ei ole tehnyt tarpeeksi kunnollista analyysia tilanteesta. Bauer selittää, että tällä hetkellä 90% terroriteoista estetään,mutta pitäisi yltää ainakin 99 prosenttiiin, sillä 100 % ei ole mahdollista.
Eipäs kuitenkaan anneta valtaa pelolle! Pelastin eilen ”pihaterroristien ” ( kissojen ) kynsistä maailman hullusta menosta tietämättömän laulurastaan. Se selvisi kahakasta pitämällä kovaa meteliä ja olemalla hyvin agressiivinen.Tällaista käytöstä kissatkin säikähtivät. Kuulin linnun äänekkään vastalauseen, ja riensin apuun. Nyt minulla on uusi loukkaantunut ”elätti” , jota ei ole helppo pitää hengissä seitsemän innokkaan ”pihaterroristin ” hallitessa maisemaa! Mutta otetaanpa rennosti…vaikka monenlainen terrorismi uhkaakin rauhallista eloamme…!
Yhdyn Chris Hedges´in näkemykseen nykyterrorismista..
http://www.truthdig.com/report/item/we_are_all_islamic_state_20160327
Veikko Mäkinen,
Muistatko mitä tapahtui esimerkiksi Irakissa jo ennen amerikkalaisten ja sen kanssa liittoutuneiden maiden valloitussotaa ja ennen Husseinin kukistamista ?
Miksi esimerkiksi vv.1980-1988 oli Irakin ja Iranin välinen sota , ja jossa Syyria oli Iranin puolella ?
Eikö Husseinilla ollutkaan mitään osuutta uskonnollisen taistelun syntyyn Irakissa ? Mitä islaminuskonnon haaraa ja lahkoa Isis edustaa ja ketä vastaan se aloitti taistelunsa ? Ja eivätkö paikalliset terrorijärjestöt käyttäneetkään sekasortoista tilannetta hyväkseen levittääkseen kaaosta ja pelkoa ? Oliko siellä Irakissa silloin kaikilla niin mukavat oltavat , vai sorrettiinko siellä miljoonia kansalaisia uskonnon tai etnisen syntyperän takia ? Eikö Husseinin hallinto harjoittanutkaan valtioterrorismia …ilman länsimaiden osallistumista sen organisointiin ? Miten siellä varsinkin islaminuskonnon kahden eri haaran välinen veljessota vaikutti terrorismin kehittymiseen ja Isiksen syntyyn ?
Eikö tietty Abou al-Zarkaoui , shiialaisten vastaisen jihadin teoreetikko saanutkaan aikaan todellisen uskonsodan alkamisen Irakissa ? Hän julisti Al-Qaidan nimissä ( Isiksen ”esi-isä” Irakissa ) tuhonneensa Samarrassa tärkeitä islaminuskonnon pyhiä historiallisia kohteita.Tästä shiialaisuudelle tärkeiden kohteiden tuhoamisesta alkoi v.2006 hirvittävä uskonnollinen konflikti, joka kesti vuoteen 2009 asti. Tämä sota aiheutti laajan etnisen puhdistuksen, etenkin Bagdadissa.
Jne.Jne.jne…..kaaosta syntyy kaikkialla Lähi-Idässä niin ennen amerikkalaisten offensiivia kuin sen jälkeenkin ja nykypäivänäkin.
Eivätkö wahhabitit tuhonneetkaan v.1802 shiiojen pyhiä paikkoja Mekassa ja Medinassa ? Ja eikö Saudi-Arabia hävittänytkään v. 1970 Profeetan tyttären Fatiman hautapaikkaa Medinassa ?
Eikö v.1979 tapahtunutkaan islamistinen vallankumous Iranissa ?
Eikö vv.1982-1983 Iranin avustuksella perustettukaan Hezbollahia, Libanonin aseistautunutta shiiamiliisiä ? ( shiia on toinen islaminuskonnon päähaara )
Eikö v.1990 Irak hyökännytkään Kuwaitiin aiheuttaen ensimmäisen Persian lahden sodan ?
Mitä sitten onkaan tapahtunut Syyriassa ennen länsimaiden puuttumista väkivalloin asioiden kulkuun ? Onko siellä ollut kaikilla kansalaisilla hyvät olot ? Eikö siellä ole ollutkaan valtion terroria, uskonnollisista,etnisistä ja poliittisista syistä tapahtuvaa syrjintää ja murhaamista ennen länsimaiden sotatoimia ?
Vuodesta 2013 uusi taisteleva osapuoli ilmestyy Syyrian koillisosaan Raqqan kaupungin ympärille. Mikä onkaan sen nimi ? Isis. Sen johtajat tulevat naapurista Irakista, varsinkin sen päällikkö, Samarrasta kotoisin oleva Abou Bakr al-Baghdadi. V.2014 jihadistit menevät rajan yli ja valtaavat Mossulin Irakissa.
Historian kääntötemppu : USA joutuu sotaan Iranin rinnalla terrorin kalifaattia vastaan , joka vähitellen levittäytyy Damaskoksen ja Bagdadin porteille asti. Ja sieltä Eurooppaan …ja muualle maailmalle.
Viimeisin tämän muslimimaailman liekkeihin sytyttämisen teko :
Saudi-Arabian johtaman sunniuskoisten arabimaiden koaliition hyökkäys Jemeniin Iranin aseistamia huthikapinallisia vastaan. Isis käyttää tätäkin kaaosta hyväkseen vallatakseen asemia Jemenissä.
Lähi-Idässä uskonnolliset taistelut tuntuvat olevan tänään parhaita keinoja heikentyneiden valtioiden poliittisen vaikutusvallan saavuttamiseksi.Mutta miten tämä eskalaatio saataisiin päättymään ? What’s to be done ?
Terroria lietsova uskonlahko on itse terroria harjoittava ns. umpikiero kakkaläjä.
Kiitos Eeva Stranius-Herrewynille valaisevista teksteistä. Nuo tekstit ovat tervetullutta kontrastia deduktiiviselle päättelylle missä johdetaan olosuhteista suoraan terrorismin syitä mikä tarjoaa portin mielivaltaiselle päättelylle. Esimerkki vastaavasta logiikasta on Sevastopolin tukikohdan käyttäminen selittämään koko Itä-Euroopan nykytilannetta, siinä keskeinen perusolettamus on imperialismiteoria, sen eräs tulkinta 100 vuotta sitten. Tällaista korpifilosofista ajattelua heräsi keskustelun lukemisesta.
E. S.-H.;
”Eikö Husseinilla ollutkaan mitään osuutta uskonnollisen taistelun syntyyn Irakissa ? Mitä islaminuskonnon haaraa ja lahkoa Isis edustaa ja ketä vastaan se aloitti taistelunsa ? Ja eivätkö paikalliset terrorijärjestöt käyttäneetkään sekasortoista tilannetta hyväkseen levittääkseen kaaosta ja pelkoa ? Oliko siellä Irakissa silloin kaikilla niin mukavat oltavat , vai sorrettiinko siellä miljoonia kansalaisia uskonnon tai etnisen syntyperän takia ? Eikö Husseinin hallinto harjoittanutkaan valtioterrorismia …ilman länsimaiden osallistumista sen organisointiin ?
——————-
Mitä sitten onkaan tapahtunut Syyriassa ennen länsimaiden puuttumista väkivalloin asioiden kulkuun ? Onko siellä ollut kaikilla kansalaisilla hyvät olot ? Eikö siellä ole ollutkaan valtion terroria, uskonnollisista,etnisistä ja poliittisista syistä tapahtuvaa syrjintää ja murhaamista ennen länsimaiden sotatoimia ?”
Edellisen tekstinpätkän kun liittää hakemukseen Ranskan Yhdysvaltain suurlähetystöön, niin mahdollisuudet päästä sisään siivojaa ylempään vakanssiin ovat erinomaiset.
Yhdysvallat harjoittaa valtioterroria ja sortaa osaa kansalaisisataan. Israel harjoittaa valtioterroria ja sortaa osaa kansalaisistaan ja Palestiinan kansaa. Yhdysvallat antaa sille hyväksyntänsä.
Samoja asioita tekee myös Venäjä ja Kiina esimerkiksi.
Ja lukuisat muut valtiot.
Eikä yksikään täysin synnitön ole.
Se vaan on niin, että kun on ylivoimainen asearsenaali muihin verrattuna, voi pullistella lähes mielensä mukaan, kuten Yhdysvallat Lähi-Idän käsikassaransa Israelin kanssa.
Onko oikein, että Yhdysvallat menee pommeineen Irakiin, ja tappaa toisen suvereenin maan hallitsijan sekä muutaman satatuhatta siviiliä siinä ohessa?
Tai että Libyan hallitsija lynkataan Hillary Clintonin kättentaputuksen säestyksellä?
Maailma on täynnä lännen yksinapaisuuden täyttämää kaksinaamaisuutta.
Ns. maailmanrauhaa ei voida ihmisen olemassaolon aikana ikinä saavuttaa. Aseteollisuus tarvitsee sotia ja vähintäänkin uhkakuvia, joita meillekin jatkuvasti syötetään; uhka tulee idästä.
Jussi Niinistö kiittä ja kuittaa, kasvattaa puolustusmenoja ja kutsuu Yhdysvaltojen armeijan kylään.
Ja Kari Huhta, Helsingin Sanomien ykkösnatottajatykki pelkää Trumpin presidenttiehdokkuutta, koska Nato.
Onko oikein, että Yhdysvallat menee pommeineen Irakiin, ja tappaa toisen suvereenin maan hallitsijan sekä muutaman satatuhatta siviiliä siinä ohessa?
Tai että Libyan hallitsija lynkataan Hillary Clintonin kättentaputuksen säestyksellä?
Maailma on täynnä lännen yksinapaisuuden täyttämää kaksinaamaisuutta.
Ns. maailmanrauhaa ei voida ihmisen olemassaolon aikana ikinä saavuttaa. Aseteollisuus tarvitsee sotia ja vähintäänkin uhkakuvia, joita meillekin jatkuvasti syötetään; uhka tulee idästä.
Jussi Niinistö kiittä ja kuittaa, kasvattaa puolustusmenoja ja kutsuu Yhdysvaltojen armeijan kylään.
Hyviä kysymyksiä !