Lukekaapa HBL:sta Kati Juvan ja Claus Montosen puheenvuoro
Insändare: Kärnvapen skänker ingen säkerhet
Mitä on tapahtunut?
“Suomi äänesti lokakuussa 2022 ensimmäistä kertaa YK:n yleiskokouksen vuosittaista päätöslauselmaa vastaan, jossa suhtaudutaan myönteisesti TPNW:n (Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons) hyväksymiseen ja kehotetaan kaikkia valtioita allekirjoittamaan, ratifioimaan tai liittymään siihen ”mahdollisimman pian”. Vuosina 2018–2021 Suomi äänesti tyhjää päätöslauselmasta.” (Icanw 2022).
Suomi äänesti tyhjää YK:n ensimmäisen komitean päätöslauselmasta ”Yleinen ja täydellinen aseistariisunta: ydinaseiden humanitaariset seuraukset”, jonka lopputiivistys kuuluu näin:
”Korostaen, että ydinaseiden katastrofaaliset seuraukset eivät vaikuta ainoastaan hallituksiin vaan jokaiseen integroituneen maailmamme kansalaiseen ja että niillä on syvät seuraukset ihmisten selviytymiselle, ympäristölle, sosioekonomiselle kehitykselle, talouksillemme ja tulevien sukupolvien terveyteen,
- korostaa, että on ihmiskunnan selviytymisen edun mukaista, ettei ydinaseita käytetä enää koskaan missään olosuhteissa;
- korostaa, että ainoa tapa taata, ettei ydinaseita käytetä enää koskaan, on niiden täydellinen poistaminen;
- korostaa, että ydinaseen räjähdyksen katastrofaalisiin vaikutuksiin, olipa kyseessä onnettomuus, virhearvio tai suunnittelu, ei voida puuttua riittävästi;
- ilmaisee vakaan uskonsa siihen, että tietoisuuden ydinaseiden katastrofaalisista seurauksista on oltava kaikkien ydinaseriisuntaa koskevien lähestymistapojen ja ponnistelujen perusta;
- kehottaa kaikkia valtioita jaetulla vastuullaan estämään ydinaseiden käytön, estämään niiden vertikaalisen ja horisontaalisen leviämisen ja toteuttamaan ydinaseriisunnan;
- kehottaa valtioita tekemään kaikkensa näiden joukkotuhoaseiden uhan poistamiseksi kokonaan;
- päättää sisällyttää 78. istuntonsa alustavaan esityslistaan kohtaan ”Yleinen ja täydellinen aseistariisunta” alakohdan ”Ydinaseiden humanitaariset seuraukset”.
Suomi ei siis vain jätä asettamatta mitään kansallisia ehtoja NATO – jäsenyydelle vaan haluaa pitää ovet auki ydinaseiden leviämiselle ja olla sitoutumatta ensikäytön kieltämiseen USA:n ydinstrategian mukaisesti. Tämä linjaus on tehty istuvassa hallituksessa?
Viitteet:
Juva, K., Montonen, C. 2022. Insändare: Kärnvapen skänker ingen säkerhet HBL 09.11.2022.
https://www.hbl.fi/artikel/8715e19e-bb9d-4a1e-9747-41d25f413459?fbclid=IwAR3j5NNoNI-UZQ3QE2blikhO6f-wINoheqUnqIHQhEg8qjiH2IaeaUmqs5A
ICAN.org 2022. Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons https://www.icanw.org/finland
UN: Seventy-seventh session First Committee Agenda item 99 (ll)
General and complete disarmament: humanitarian consequences of nuclear weapons
Discover more from Vasemmisto Nyt!
Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Kun Suomi ei ole ydinasevaltio, niin sillä mitä mieltä täällä niistä ollaan, ei ole minkäänlaista vaikutusta yhtään mihinkään. Koreita periaatteita ja yleviä lausahduksia toki. Merkitystä olisi ydinasevaltioiden kannanotoilla ja pitäytymisillä. Koko tilanne, jossa enemmistö maailman maista on alisteisia muutaman öykkärin ydinaseisiin perustuvalle koheltamiselle ja kiristykselle on jo periaatteessakin sietämätön.
Istuva Hallitus on osoittautunut militaristisimmaksi sitten 30-luvun, hankittuaan hävittäjät ja päätettyään liittyä Natoon, tähän USA:n sotilaalliseen nyrkkiin ”kansan” oletetun, mielipidetutkimusfirman selvittämän kannan mukaan.
Demokratian sääntöjen mukaan olisi järjestetty kansanäänestys.
Vasemmistopuolueet ovat perinteisesti hehkuttaneet olevansa pasifismin kannattajia, mutta ovat nyt kääntäneet takkinsa asevaraisen ”turvallisuuden” kannattajiksi. Joka on pettävää harhaa, erityisesti ydinaseisiin luottaminen oletetun turvan hankkimiseksi.
Joten eipä taida kannattaa vaivautua äänestämään, kaikki puolueet kun ovat sotapuolueita.
Kun ihmisestä tulee poliitikko, hän ohjelmoituu poliitikkomoodiin. Hän haluaa olla pöydissä, joissa ratkaisut tehdään, riippumatta siitä, ovatko ratkaisut haitaksi vai hyödyksi.
Marin edustaa tätä puhtaimmillaan.
Mitä pitempään hänen touhujaan on seurannut, sitä enemmän on alkanut vanne kiristää. Hän liittyy saumattomasti ärsyttävien pääministerien pitkään listaan, mikä jääköön nimeämättä.
Puolaan putoaa Ukrainalainen ohjus, niin eikös Puolan ukko ole hetikohta Suomen kamaralla vaatimassa Venäjän takavarikoidun omaisuuden käyttöä Ukrainan hyväksi. Meidän aina niin pirtsakka ministerimme on tietenkin, että jeesjees, tottahan toki. Hän ei taida olla koskaan kuullut sordiinosta, joka olisi monessa tilanteessa hyödyllinen rajoittamaan löysien kielenkantojen holtitonta liikettä.
Jos Eu lähtisi tälle tielle, moni suomalainen yhtiö voisi jättää hyvästit Venäjän puolella sijaitsevalle miljardiomaisuudelleen, joista ovat kauppoja hieromassa. Niistä ei tippuisi taseeseen ruplan latiakaan.
Tuntuu jotenkin siltä, että haetaan kovasti sitä Putinin mainitsemaa punaista viivaa, jota ei kannattaisi ylittää.
Jäädään odottamaan, löytyykö se. Vaiko järki, mitä vahvasti epäilen.