VM:n uusi painos ”saatanallisista säkeistä”

Valtionvarainministeriö on julkaissut uuden painoksen ”saatanallisista säkeistä” (Li Andersson 2019; ks. Volanen 2019) ”linjaustekstiksi seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan”.

VM:n asennetta kuvaa seuraava sitaatti:

”Esimerkkinä onnistuneesta julkisen investoinnin budjetoinnista voidaan pitää HX-hävittäjähanketta, jonka kesto on 10–15 vuotta ja kokonaiskustannukset 10 mrd. euroa.” (VM 2022,. 91)

Hävittäjistä eikä niiden hinnasta ole vielä tietoakaan, mutta VM jo tietää, että  investointi ja sen budjetointi on onnistunut.

VM on siis samalla kannalla kuin poliittinen oikeisto on aina ollut: Valtion budjetin varustelu/turvallisuus ”investoinneista” johtuva alijäämäisyys on vain hyväksi, mutta terveyden ja koulutukseen liittyvät  ”kulutusmenot ”eivät saa missään tapauksessa aiheuttaa alijäämää.

Palaan asiaan jahka olen lukenut mietinnön tarkemmin läpi.

Viitteet

VM. 2022. Valtionvarainminisriö 2022. Julkisen talouden ohjauksen kehittäminen. Valtiovarainministeriön julkaisuja 2022:71. Valtiovarainministeriö Helsinki https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164415

Volanen, M. V. 2019. Valtiovarainministeriön saatanallisten säkeiden jumalattomuus

https://blogit.kansanuutiset.fi/volanen-vasemmalta/valtiovarainministerion-saatanallisten-sakeiden-jumalattomuus/


Discover more from Vasemmisto Nyt!

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Facebook
Threads
WhatsApp
LinkedIn
Email
Tilaa
Notify of
guest
0 Comments
Vanhin
Uusin Most Voted
Esa J. Rintamäki
Esa J. Rintamäki
3 years ago

Toisin sanoen, ihmisten elossa pitäminen hyvinvointivaltiota ylläpitämällä on niin väärin, mutta sijoitustensa ja omistustensa suojeleminen törkeän ylihintaisilla hävittäjillä sitten oikein?

Minkälaiset tylyt ihmisenkuvat tällaisia antavat ymmärtää?

Ilari Kianto
Ilari Kianto
3 years ago

Lyhyen matematiikan suorittanut virkamies tai -nainen – byrokraatteja kumpikin tyynni – on laskenut, että kympin sijoituksella saa 10-15, eli ainakin omansa takaisin. Parhaassa tapauksessa sijoitus puolitoistakertaistuu.

Jos helvetin porteilla voi kuvitella poliitikkoja notkumassa, itse helvetissä häärää kaiken maailman virkahenkilöbyrokraatit lausuntojaan ja mietintöjään laatimassa ja Kafkaa kiusaamassa.

Aarno Koistinen
Aarno Koistinen
3 years ago

Danten helvettiin olivat joutuneet paavit ja ruhtinaat ja muut pahantekijät.
Eiköhän Dante olisi kirjoittanut valtiovarainministeriön byrokraatitkin sinne.

Diktaattorit ja kaikki tekopyhät oman elämänsä sankarit siellä helvetin alimmassa piirissä.

0
Olisi kiva kuulla ajatuksistasi, jätä kommenttix