Valtionvarainministeriö on julkaissut uuden painoksen ”saatanallisista säkeistä” (Li Andersson 2019; ks. Volanen 2019) ”linjaustekstiksi seuraavan hallituksen hallitusohjelmaan”.
VM:n asennetta kuvaa seuraava sitaatti:
”Esimerkkinä onnistuneesta julkisen investoinnin budjetoinnista voidaan pitää HX-hävittäjähanketta, jonka kesto on 10–15 vuotta ja kokonaiskustannukset 10 mrd. euroa.” (VM 2022,. 91)
Hävittäjistä eikä niiden hinnasta ole vielä tietoakaan, mutta VM jo tietää, että investointi ja sen budjetointi on onnistunut.
VM on siis samalla kannalla kuin poliittinen oikeisto on aina ollut: Valtion budjetin varustelu/turvallisuus ”investoinneista” johtuva alijäämäisyys on vain hyväksi, mutta terveyden ja koulutukseen liittyvät ”kulutusmenot ”eivät saa missään tapauksessa aiheuttaa alijäämää.
Palaan asiaan jahka olen lukenut mietinnön tarkemmin läpi.
Viitteet
VM. 2022. Valtionvarainminisriö 2022. Julkisen talouden ohjauksen kehittäminen. Valtiovarainministeriön julkaisuja 2022:71. Valtiovarainministeriö Helsinki https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164415
Volanen, M. V. 2019. Valtiovarainministeriön saatanallisten säkeiden jumalattomuus
Discover more from Vasemmisto Nyt!
Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Toisin sanoen, ihmisten elossa pitäminen hyvinvointivaltiota ylläpitämällä on niin väärin, mutta sijoitustensa ja omistustensa suojeleminen törkeän ylihintaisilla hävittäjillä sitten oikein?
Minkälaiset tylyt ihmisenkuvat tällaisia antavat ymmärtää?
Lyhyen matematiikan suorittanut virkamies tai -nainen – byrokraatteja kumpikin tyynni – on laskenut, että kympin sijoituksella saa 10-15, eli ainakin omansa takaisin. Parhaassa tapauksessa sijoitus puolitoistakertaistuu.
Jos helvetin porteilla voi kuvitella poliitikkoja notkumassa, itse helvetissä häärää kaiken maailman virkahenkilöbyrokraatit lausuntojaan ja mietintöjään laatimassa ja Kafkaa kiusaamassa.
Danten helvettiin olivat joutuneet paavit ja ruhtinaat ja muut pahantekijät.
Eiköhän Dante olisi kirjoittanut valtiovarainministeriön byrokraatitkin sinne.
Diktaattorit ja kaikki tekopyhät oman elämänsä sankarit siellä helvetin alimmassa piirissä.