Patomäki: Suomen liittyminen Natoon on vaarallinen virhe
Professori Heikki Patomäen haastattelu iI Manifesto lehdessä 23.4. ”La Finlandia nella Nato è un errore a un pericolo” (Suomen liittyminen Natoon on vaarallinen virhe) toim.
Professori Heikki Patomäen haastattelu iI Manifesto lehdessä 23.4. ”La Finlandia nella Nato è un errore a un pericolo” (Suomen liittyminen Natoon on vaarallinen virhe) toim.
Sauli Niinistö NATO -kansanäänestyksestä: ”Minä olisin … vaatinut ehdottomasti kansanäänestystä” (30.10.2011 Yle) ”Kyllä Nato on nyt siinä mittarissa minulla, että se on kansanäänestyksen väärti asia”.
Miksi tämä sota? Käynnissä olevasta Ukrainan tuhoisasta sodasta annetaan kaksi lähes vastakaista vastausta, kun kysytään: miksi tämä sota? Suorasukaisin ja paljon käytetty vastaus on,
Saatteeksi: Vaikka viime aikoina on kovin korostettu erilaisten mielipiteiden esiintuomista kansallisessa NATO- keskustelussa, jotta saisimme esiin kaikki eri näkökohdat, niin tämä kirjoitukseni oli jälleen
Tässä Urho Kekkosen puheessa joulukuulta 1943 on kysymyksenasettelu, joka tuntuu kovin tutulta ja jopa ajankohtaiselta: ”Ulkomailta käsin kysytään meiltä usein: Millä tavalla te suomalaiset
Eduskunnalle 13. 4. 2022 annettu Valtioneuvoston Ajankohtaisselonteko turvallisuusympäristön muutoksesta irrottaa tuhoisan Ukrainan sodan sekä historiasta että geopolitiikasta. Turvallisuusympäristössämme on tapahtunut ”perustavanlaatuinen muutos Venäjän hyökättyä Ukrainaan”. Jättäminen
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tänään HS:ssä ”Minä näen ehkä suurimpana ongelmana sen, että meistä on pikku hiljaa muodostumassa kansainvälisessä keskustelussa Ukrainan ohelle ikään kuin sivunäyttämö.
Euroopan historian loppu? ”On vain nöyrtyminen Venäjän vaatimuksiin tai mukautuminen Yhdysvaltojen johtajuuteen – vaikka se merkitseekin, että eurooppalaiset joutuvat tunnustamaan kipeän asian: Eurooppa
Helsingin Sanomien päätoimitus on vihdoin avannut silmänsä – tosin vain toisen, oikean silmänsä (07.04.2022): ”YK perustettiin toisen maailmansodan voittajien voimin, ja sen toiminta on pohjautunut
Tänään, hieman yllättäin, HS aloittaa ja päättää pääkirjoituksensa NATO -mission epäilyyn (02.04.2022): ”Poliitikkojen on todella ymmärrettävä Suomen Nato-jäsenyyden potentiaalinen hinta, jotta he seisovat jäsenyyttä koskevan
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on koko presidenttikautensa ajan rakentanut kahta SUOMIjunaa moninaisine vaunuineen kahdelle rinnakkaiselle raiteelle. Toinen vie Suomea osaksi USA:n globaalia strategiaa Nortic-Artic -alueella.
Liekö HS:n päätoimituksessa, sodan laskuhumalan iskiessä, pääkirjoittajan käsiin sattunut Olaus Petrin tuomarinohjeet ja niiden 10. kohta: Summum ius summa iniuria, suurin oikeus on suurin vääryys, kun
Li Andersson linjapuheessaan Vasemmistoliiton valtuustolle lauantaina (19.03.2022): ”Onhan Nato ollut olemassa vuosikymmeniä, ja jäsenyyden merkitys hyvin tiedossa. Heille haluan vastata, että politiikkaa tehdään aina
Helsingin sanomien päätoimituksessa on ilmeisesti avattu tusina Cristal- sampanjapulloa NATO -mission etenemisen johdosta. Nousuhumalassa tuntuu tosiasiallinen, de facto, ja juridinen, de jure, menneen sekaisin. Tasavallan
Vihdoinkin HS:ssa avataan hieman Suomen tilannetta realistisesti. Asetetaanpa kysymys inhorealistisesti: Aloittaisiko USA/NATO WWIII:n Suomen takia? Ukrainan kokemuksen mukaan ei. Se tarkoittaa, että jos 1)
Liberaalin demokratian ja lehdistövapauden lippulaivamme Helsingin Sanomat kaivoi NATO -missionsa tueksi John Robert Boltonin, joka on tunnettu myös mursuviiksistään: ”Ette löydä Washingtonista ketään, joka
Joku päivä sitten nyt sotapolitiikoksi ryhtynyt Suomen Ulkopoliittisen Instituutin johtaja Mika Aaltola kertoi meille hallussaan olevasta pelikirjasta, jonka mukaan asiat etenevät. Pyysin häntä lähettämään sen,
MTV-Uutisten mukaan: ”Vasemmistoliitto on perinteisesti vastustanut sotilasliittoja, mutta on valmis harkitsemaan Nato-jäsenyyttä muuttuneessa tilanteessa. – Olemme tyytyväisiä tehtyyn ulko- ja turvallisuuspolittiseen selontekoon. Kun Venäjän hyökkäyksen
Viime päivien tapahtumat ovat nostaneet mieleeni vanhan sanonnan: Kenraalit sotivat aina uudelleen jo käytyä ja jo päättynyttä sotaa. Nyt näyttää siltä, että kansallisvaltioidenkin johtajat käyvät
Janne Saarikivi kirjoittaa tänään HS:n esseessään (20.02.2022): ”Haluan elää maassa, jossa vallitsee venäläinen yhteisöllisyys, sentimentalismi ja kulttuurin vimmainen syvyys mutta jossa ihmisellä on myös