Eilistä Pravdaa lukiessa…
Luen usein lehtiä jälkikäteen, kotona tai kirjastossa. Nipun kerralla. SE on joskus kiusallista (= ei pysy ns. uutisvirrassa) – joskus hyödyllistäkin selaamista (= oppii sivuuttamaan
Reinot for ever
REINOT, HUOPATOSSUT JA VARSIKENGÄT! PAKKANEN kiristyy ja porukka kärvistelee pikkujoulutunnelmissa korko- tai tanssikengissä. Ei kannata! Älä hyvä ystävä/ toveri palelluta liikavarvasta tanssikengissä. Ole muotitietoinen! Lähikaupassa(kin)
Jättäkää jo Koli rauhaan…
Ainakin kerran tai pari vuodessa Pohjois-Karjalan päälehti Karjalainen muistuttaa lukijoita siitä, että olisi aika ruveta kehittämään Kolia turistikohteena. Niin nytkin (Karjalainen 18.12. ”Koli tarvitsee tuoreita
Runon vuosi 2010
Vuosi 2010 – ja erityisesti kesäaika – oli harvinaisen runokylläinen. Eri puolilla Suomea järjestettiin monenlaista runoraatia, runoviikkoa, runomaratonia, runopuulaakia ja runoiltaa. Runo kuului myös YLEn
Se toinen Venäjä
Jos seuraa pelkästään suomalaisia tiedotusvälineitä, Venäjästä saa hyvin yksipuolisen kuvan. Poliittinen ”valta-analyysi” keskittyy lähes yksinomaan Kremlin ympärille, Putin vs. Medevedev -kaksoisvallan analyysiin. Toisaalla piirtyy kuva
Jatkuuko joulun markkinarieha loppiaisenakin?
Pohjois-Karjalan kauppakamari on jättänyt joulun alla nöyrän anomuksen, että kaupat voisivat olla auki myös loppiaisena, 6.1.2011. Eräänä perusteena on se, että alkuvuodesta Itä-Suomi on pullollaan
Kohtuullista joulunodotusta!
Olen jotenkin huomaavinani, että nykyvasemmalla, saati vihreällä laidalla ei paljonkaan puhuta enää KAUPALLISESTA JOULUSTA tai MAINONNAN INDOKTRINAATIOvaikutuksista. Kaikkivoivat markkinavoimat ovat niin vahvoilla ettei hyttysen ininääkään
”Aforismi sopii aika heikosti valehteluun”
Tervehdys, Tämä blogi kertoo aforismitaiteesta ja on samalla Eero Suvilehdon haastattelu aiheesta – se on julkaistu : KULTTUURIVIHKOT 6 / 2010 Eero Suvilehto on kirjoittanut
Mietteitä Karjalasta
Karjalalla on monet kasvot. Se on idän ja lännen rajamaa, jonka yli on kävelty vuosisatojen ajan. Historian saatossa osia Karjalasta on kuulunut ensin Ruotsin valtakuntaaan
EU-Suomen uus-brändäys
Suomi brändättiin taas. Kysyn vaan, minkä vuoksi? Suomihan on muutenkin maailman paras maa. Täällä asuu maailman rehellisin, vähään tyytyvä, katajainen, vaan ei kateellinen kansa. Meillä
Tintti Afrikassa
”Tänään studiossa käsitellään pakolaisuutta” ”No eikö sieltä tuu mitään parempaa?” Näin alkaa Sanna Hukkasen sarjakuvaosuus KULTTUURISIA KOHTAAMISIA -kirjassa. Sen jälkeen suomalainen ”sohvaperuna” eli keski-ikäinen mies
Rokumentti – elokuvia ulkopuolisuudesta
Kirjoittelen tätä juttua petipotilaana, kuumeessa, läppäri mahan päällä. Paha asento, sanon suoraan. Yleensä vain luen tässä asennossa…, no jaa, ehkä joskus tulee tehtyä muutakin hauskaa…
Meille saa tulla
Pohjois-Karjala ja erityisesti Joensuu on lopultakin ryhtynyt sanoista tekoihin paikallisen rasismin kitkemiseksi. Pari vuotta sitten perustettiin JoMoni ry, Joensuun Monikultturinen yhdistys, jonka puuhamies Alain Minguet
Venäläisiä tarinoita
Joskus kesällä kirjoitin blogissani ”Ville Haapasalon ympäri 30 päivässä” seuraavaa: ”…minua ärsyttää VENÄJÄN HALKI 30 PÄIVÄSSÄ -sarjan hurja ja elitistinen meno, pintaliito, jossa nauretaan ikään
Eduskunnan päiväpeitto
En tavallisesti ota kantaa päivänpoliittisiin aiheisiin, mutta koska kuuntelen uutisia, puolikorvalla, tärykalvoon iskeytyy yhtä ja toista. Esimerkiksi tänään. Intiassa…vai oliko Pakistanissa? sattui lento-onnettomuus joskus kesällä.
Öisinajattelija - Pentti Stranius
Susirajan virallinen Öisinajattelija Pentti Stranius.